Ett par klassiska sportbilar på infarten till första kontrollen i Billesholm. Han i blått på cykeln körde utanför "tävlingen". Foto: Bjuvsweek.
RALLY - UPPDATERAD - Solen sken ikapp med den nyputsade lacken på alla de fordon som på lördagen deltog i 2023 års version av Söderåsrallyt.

Rallyt gick av stapeln i Perslund i Åstorp klockan nio och För att hylla 90-årsdagen av legendariska Wrams Grand Prix i Norra Vram1933 så kördes årets rally på en bit av dess legendariska sträcka. Efter fotografering vid Wrams Gunnarstorps slott var Rask & Björk i Billesholm den första kontrollstationen. 

Klockan var halv tio på lördagsmorgonen och vid Rask & Björks väntade ett glatt gäng bestående av 4 x Harlegård samt ytterligare engagerade med loppets första quizzfrågor och ett precisionstest för föraren. I form av "Hur nära kan du komma märket med fronten utan att nudda det?"

I Södra Vram, där "Rasks" ligger var det denna morgon också något av en folkfest även för Billesholmare som inte var direkt engagerade i loppet. Både motorintresserade en bit från Billesholm och boende i villaområdet intill kom för att titta. I bil, till fots eller på cykel. En del hade solstolar och fika med sig. Själv tänkte jag att det hade varit kul att vara med och köra och nästa år ska jag anmäla mig.

Nostalgitripp
Rallysträckan börjar alltså i Åstorp och arrangeras av Rotary där. Cirka 200 bilar och andra motorfordon av olika slag rullade sakta Norra Vramsvägen fram och in till kontrollen via Böketoftavägen. Många klassiska, eleganta, nercabbade sportekipage med uppsnofsade förare och passagerare. Men också nostalgiväckande Volvo P18, "Saab Djungeltrumma" med sitt smattrande motorljud, Anglia med sitt annorlunda bakfönster, Volvo Amazon osv. Nytt för i år var att även motorcyklar fick delta i rallyt.

Rallysträckan gick via Böketoftavägen, där den i rallysammanhang berömda "Grand Prix-kurvan" finns, och vidare mot Kågeröd. Därifrån bar det upp mot Söderåsen riktning Stenestad f.v.b. Västra Sönnarslöv, Krika, Klöva Hallar, Ljungbyhed – där det var lunchpaus, Brandsberga, Allarp, Skäralid och Röstånga. Sedan vidare mot Höör, Norra Rörum, Perstorp, Klippan, Åsljunga, Hyllstofta, Kärrarp – och så Åstorp igen.

Arrangörernas vädjan
Samtliga ekipage förväntades vara tillbaka i Perslund, Åstorp, klockan 14.00.

- Vi vädjar till våra deltagare att vara tillbaka i Perslund klockan 14.00 och inte lämna Perslund innan klockan 16.00, skrev arrangören i den Roadbook som delats ut till samtliga anmälda till Söderåsrallyt 2023.

- Annars har ju vår publik inget att titta på!

Glada Åstorpsbor
Att döma av alla positiva kommentarer på Söderåsrallyts Facebook-sida så var loppets väldigt uppskattat. Tack finns både från äldreboenden som fick något intressant att titta på och andra som också uppskattade "det välordnade arrangemanget". Bilder på fordon lades upp - från Åstorp och även från Kågeröd.

Mytomspunna Wrams Grand Prix
Bil- och motorintresset i Nordvästra Skåne är stort. Det finns gott om människor här som vårdar och älskar både sina gamla sportbilar och amerikanare. I år blir det ingen burnout i Bjuv och många är säkert ledsna för det. Men veteranbilsentusiasterna verkar hålla igång och en historia man ofta i dessa sammanhang stöter på är den om det storslagna Wrams Grand Prix-loppet 1933 – som gick av stapeln i Norra Vram – men som slutade i chock och förstämning. Och sedan aldrig upprepades.

Det var den 6 augusti och cirka 100 000 personer hade samlats vid startplatsen. Då precis som igår så kom publiken gående, cyklande, på motorcykel, i bil eller extrainsatta tåg. Min far Malte, som var 10 år då, berättade hur han och hans syster, när morgonen grydde den 6:e, gick till fots från hemmet i centrala Billesholm till Norra Vram. Farmor ville till varje pris inte missa denna stora händelse i trakten!

Tragiskt slut på festen
Banan var ungefär tre mil lång och kördes 12 varv – totalt alltså 36 mil. Men ingen lär ha kommit i mål. För på Böketoftavägen i Södra Vram utanför Billesholm, i den skarpa sväng som sedan dess går under namnet Grand Prix-kurvan, skedde en olycka med flera bilar inblandade. En person omkom och huset i svängen brann upp. Och hela loppet ställdes som en följd av detta in.

Kungliga Automobilklubben fick mycket kritik för genomförandet och som en följd av detta blev det inte några fler rallylopp av denna kaliber i Billesholm.

Tanken svindlar!
Tänk Om inte hade varit!! Vad hade inte Billesholm då kunnat utvecklas till? Inte bara hem för glasull och gullfiber utan ett rallymecka för storstilade landsvägslopp! Som de som fortfarande körs. Exempelvis Nürburgring som invigdes 1927 eller belgiska Spa Francorchamp från 1925.

Oavsett detta – så tror jag att jag ska ta ut bilden nästa sommar och guppa med. För den goda historians skull.

 

 

RESULTAT TOPP 3

Lördagens Söderåsrally slutade resultatmässigt såhär:

Björn & Gun Stuhr Olsson – Mercedes Benz 200 SLK – 14 poäng
Nils-Ola Hessel – BMW z4 – 13 poäng
Petter Gunnarsson – Volvo c70 Cab – 13 poäng

HÄR kan du även roa dig med att se vilka fordon som hade anmält sig till starten.

Marianne Rönnberg Galmor


Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.