SKOLAN För tre år sedan hamnade Bjuvs kommun bland de sämsta i Sverige när det gällde skolresultat men idag har trenden vänt. Hur detta gått till berättar förvaltningschef Carina Leffler och hennes kollegor om den 8 maj - på SETT-mässan i Kista utanför Stockholm.

Gång efter gång har rubrikerna de senaste åren vad gäller skolor och studieresultat i Bjuvs kommun varit negativa. Men för en tid sedan var tonen plötsligt en annan:

- Bjuvs kommun klättrar 61 platser i nationell skolrankning, hette det i referat om SKL:s årliga undersökning. Från plats 264 till 203 på bara ett år!

- Förändringen är ett konkret resultat av ett medvetet förändringsarbete, säger Carina Leffler, chef för Barn- och utbildningsförvaltningen (BUN) i Bjuvs kommun. Ett arbete och en modell som vi den 8 maj ska förmedla till den övriga, samlade skolvärlden på en mässa i Kista utanför Stockholm som heter SETT2014.

SETT 2014 är ”Skandinaviens största mässa och konferens inom området det innovativa och moderna lärandet” och namnet står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation". Vilket handlar om att ”få skolans professionella medarbetare att känna inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur det moderna lärandet kan utvecklas i just deras skolor mot högre måluppfyllelse”.

Företrädarna från Bjuv framträder under rubriken: The botten is nådd! 

Gemensamt problem
- Hela skolsverige funderar över vad vi ska göra åt de dåliga resultat som uppvisats de senaste åren, förklarar Carina Leffler.

I samband med en kickoff på temat ledarskap bjöd Barn- och Utbildningsenheten in arrangörerna av SETT-mässan. Besökarna bleveld och lågor när de hörde hur Bjuv jobbade och hur bra den metod de arbetat fram, fungerat.

- De blev helt enkelt imponerade av vår modell och bjöd in oss att komma och berätta för andra, säger en stolt Carina Leffler.

Nyckeln till framgången är Ledarskapsspåret, fortsätter hon.

- Många snackar om det men vi gör det! Vi har hittat vårt sätt att tänka och fungera tillsammans utifrån vilka vi är, utifrån styrkor och svagheter här i Bjuv och hos oss var och en. Ett sätt att tänka och arbeta som driver oss framåt.

Carina Leffler förklarar att förvaltningar ibland blir ”litet byråkratiska”.

- Vill man ha verklig skolutveckling måste man se till att skapa verklig dynamik, förklarar hon. Det handlar bland annat om att själv ha och ta ansvar och tillsammans med kollegorna se och förstå helheten i det man gör. Inte bara applicera en modell som kommer utifrån, och som kanske inte alls passar i det aktuella sammanhanget.

Vi får ett konkret exempel:

- Ta nystarten av Ekeby förskola, till exempel, fortsätter Leffler. Chefer och medarbetare behöver utgå från de förutsättningar som finns just i Ekeby och fundera på vad de vill åstadkomma och vad det är som gör att de kan skapa en så bra utveckling som möjligt där.

Enligt förvaltningschefen är svaret i detta fall att eftersom de i Ekeby har mycket fina pedagogiska resultat och nöjda föräldrar i förskolan, så just där blir det utemiljön, som man tagit fram tillsammans med en arkitekt, som blir det där lilla extra som gör att man kan lyfta verksamheten ”ännu ett snäpp”.

- På samma sätt kommer man att arbeta inomhus för att skapa den bästa lärmiljön där, för att stimulera motorik och lärande mm.

- Och sist men inte minst bygger man ett starkt team som blir den bärande komponenten i verksamheten, tillägger Carina Leffler.

”Uppdraget i fokus”
Medan Ekeby gör den här satsningen kan en annan förskola eller skola satsa på andra saker, som chefer och medarbetare där anser behövs. Oavsett vilket så är det enligt Leffler alltid uppdraget som ska stå i fokus.

När miljön och pedagogiken är på plats är nästa fråga personalen enligt Bjuvsmodellen måste arbeta med: Varför gör vi så här?

- Det kan vara svårt att se hur saker och ting hänger samman, säger Carina Leffler. Kanske väljer vi ibland väg utan att riktigt se vart den leder. Det finns forskning som visar varför vi väljer som vi gör. Men vi måste själva bli medvetna om vad som styr oss så att vi gör medvetna och bra val.

Vi får ytterligare ett konkret exempel:

- Vid en djupare analys – låt säga om man t.ex. bestämt sig för att arbeta med en könsneutral lärmiljö – kan det visa sig att man sina goda intentioner till trots, fortsätter fostra i könsmönster. För att vi inte har tillräcklig kunskap i ämnet.

Gemensamt språk
- För att lyckas har vi i Bjuvs kommun arbetat hårt med att få fram ett gemensamt ”språk”, fortsätter Carina Leffler. En uttrycksmodell vi alla kan och förstår innebörden av.

De som omfattas av det nya arbetssättet är ledare och chefer inom förskola och verksamheter för barn och ungdom. Förändringen genomförs med befintlig personal.

Går på djupet
För att lyckas måste man både som ledare och anställd skapaett starkt team, menar Carina Leffler. Vilket kräver att man går djupare in i arbetet och därmed ser andra sidor av varandra än tidigare. Med rätt handledning skapar detta både förståelse och kunskap.

Förvaltningschefen berättar att hon innan hon kom till Bjuvs kommun samlat på sig yrkeserfarenhet från bland annat Ikea. Som hon här har nytta av:

- Jag har sett att 1+1 kan bli 3, säger hon. Jag har sett starka ledargäng skapas. Med ett helhetsperspektiv som gjort skillnad.

- Istället för att gå i sin egen värld och göra som man alltid gjort så är det viktigt att människor i samma verksamhet drar nytta av varandra och den samlade kunskap och erfarenhet som man tillsammans har.

En bit kvar till toppen
- Det arbete Carina Leffler och den 17-manna starka ledningsgruppen ska berätta om i Kista syns kanske ännu inte ute i - När ledningsgruppen så är tillräckligt stark så kopplar vi på den övriga organisationen, förklarar Carina Leffler. Det blir någon gång efter sommaren.

- Vi har visserligen en bit kvar till toppen. Men jag brinner för att förändra chefsroller och nu när vi fått vind i seglen kommer vi att nå vårt mål, avslutar Carina Leffler.

Så här presenterar Bjuv sig själv på SETT-konferensens hemsida:

- Vi har kommit till SETT för att dela med oss av en resa som inte alltid går på räls, utan en resa med en hel del stenar i vägen.

- Vi kommer att berätta om våra olikheter, om förtroende, om lust, om att få syn på sig själv, om ledarskap, om axiom, om viljan att växa och om hur vi gör och resonerar idag för att komma vidare. Vi kommer att berätta om vår pedagogiska plattform och varför vi lägger så mycket energi på den. Vi kommer att berätta om en rätt jobbig men bra ledningsgrupp som likt riddarna runt runda bordet träffas för att leda landet.

- Alla barn i Bjuv och i Sverige är värda en skola i världsklass. Det är vårt uppdrag och vi tänker berätta hur vi tar oss an det.

Text och foto: Marianne Rönnberg Galmor


Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.