Pärlan mitt i det nav som binder samman Billesholms två delar, skulle kunna vara järnvägsstationen som ursprungligen hette Billesholms Grufva. Det vackra tegelhuset som fortfarande står kvar och kanske återfår sin glans om kommunen köper det. I bakgrunden skymtar Billesholms hotell. Sedan länge borta.
BOSTÄDER Just nu arbetar konsulter tillsammans med kommunens tjänstemän för att ta fram en plan på hur stationsområdet i Billesholm lämpligast ska bebyggas.

Man tänker kanske inte så mycket på det numera när man passerar men området från Billesholms järnvägsstation till bostadshusen strax före återvinningsstationen mitt emot äldreboendet Ekhaga, är stort. Inåt från gatan gränsar det till järnvägsspåret.

Billesholm har under hela 1900-talet och framåt varit en by delad i två. På gränsen mellan de två står Eken. På det nu aktuella stationsområdet låg en gång förutom stationen, som ju fortfarande är kvar, en Pressbyråkiosk, ett par röda flervåningshus med bostäder - s.k stationshus, busstallar och ett häftigt vattentorn. Det senare som jag letat bild på men ej funnit. Det fanns säkert mer på området men detta är vad jag själv minns. De som är äldre än jag minns säkert mer.

Hur som helst så ska här nu byggas igen. Om det innebär att Bjuvs kommun ska försöka komma över även stationsbyggnaden går inte att få bekräftat men vän av ordning skulle nog säga att det vackra gamla stationshuset skulle kunna utgöra ett smycke - tillsammans med den folkkära Eken förstås - i en i övrigt ny och modern boende- och butiksmiljö. Att Billesholms två delar bör knytas ihop just kring stationen lär nog ingen tycka är fel.

Detaljplan och sedan bygge
Kommunens projektgrupp för arbete består av Gulistan Batak, Magnus Skölderup, Stefan Sjölin, Mattias Samuelsson och Josefine Rosendahl. Projektledare är LIsa Östman som tidigare var verksam i det konsultbolag som tog fram Vision 2020 mm och som också arbetade med dialogmötena kring hur Bjuvs tre tätorter kan se ut i framtiden.

- Arbetet är i full gång, bekräftar Gulistan Batak. Vi har fått idéer och inspiration från andra stationer i landet. Det som är viktigt i det vi gör är att se helheten. Inte bara bestämma att en detalj ska se si eller så ut utan att allt hänger ihop.

- Tunneln måste förbättras och så är det viktigt att hela området blir så användarvänligt som möjligt, fortsätter Batak. Inte minst ur barnpespektivet. Det är mycket att tänka på här så vi vill det ska ta lite tid men arbetet leder till slut till en ny detaljplan. Hur tidsschemat ser ut är inte klart än men år 2020 ska tågen stanna på Billesholms Järnvägsstation så det vore väl önskvärt om saker och ting stod färdiga, åtminstone delvis, tills dess.

Marianne Rönnberg Galmor

 

 

 

Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.