ARBETE Arbetsmiljöverket har inspekterat Drift- och fastighetsavdelningen i Bjuvs kommun. Kommunen ska före den 15 maj 2015 svara på vad man gjort för att komma till rätta med de brister och krav som framkommit.

Arbetsmiljöverket har på uppdrag av regeringen uppgiften att genomföra insatser för att synliggöra och förbättra kvinnors arbetsförhållanden. Ett skäl till uppdraget är att kvinnor svarar för en större andel av den arbetsrelaterade sjukfrånvaron än män. Det är också fler kvinnor som av hälsoskäl tvingas sluta sina arbetsliv i förtid.

Mot denna bakgrund genomför Arbetsmiljöverket tillsynsinsatser inom två verksamhetsområden i kommunal verksamhet: hemtjänst och verksamheter inom teknisk förvaltning. Syftet med tillsynen är att öka medvetenheten och kunskaperna hos arbetsgivare om riskerna och bristerna i arbetsmiljön för både kvinnor och män.

Under hösten 2014 var det Drift- och fastighetsavdelningen i Bjuvs kommun som fick besök. Intervjuerna med olika befattningshavare och politiker i kommunen inleddes i september och i ett brev daterat den 9 december 2014 konstaterar verket att det har varit en stor omsättning på chefer inom drift- och fastighetsavdelningen och att detta har skapat en stressituation för både chefer och arbetstagare.

Bristande resurser
Hela enheten gick 2014 minus med 2,7 Mkr och för 2015 har deras ram minskats med cirka 1 Mkr. Den förre tf chefen på driftenheten begärde 4 Mkr till planerat underhåll i samband med budgetupptakten men av detta blev inget. Arbetet som utförts av enheten har inte varit planerat. Hittills har resurserna fördelats så att 80 procent gått åt till akuta insatser och 20 procent till planerade. Och det talar sitt tydliga språk när det gäller kostnadseffektivitet. I de styrandes budget för 2015 fick inte enheten heller en enda krona till planerat underhåll utöver befintlig internbudget, och utan framförhållning lär det bli lika svårt att hålla budget den här gången som förra.

Resursbristen slår igenom i svaren till inspektörerna. Enligt svaren i gruppsamtalen har bristen varit ett klart stressmoment. Extra arbetsuppgifter utöver de ordinarie ”smygs ibland in till enhetschefer” och blir då en extra stressfaktor, konstaterar verket. Tjänster försvinner, som t.ex. arbetsledare och fastighetsingenjör/controler, och ersätts inte.

Knapp tid för invånarna
Kontinuiteten och uppföljningar av medarbetarsamtal behöver ses över, uppdragsbeskrivningar och planer för verksamheten behöver uppdateras, heter det vidare i rapporten som fortsätter:

- Samtal från allmänheten är viktiga men tar mycket tid och upplevs som en stressfaktor eftersom besvarandet av dem tar mycket tid från övriga arbetsuppgifter.

Det senare är väl något som även en intresserad allmänhet i Bjuvs kommun fått känna resultatet av då exempelvis ärenden angående asfalthålor, trasig gatubelysning, vildvuxna lekplatser och grönytor etc, inte besvarats på månader. Och långt mindre åtgärdats.

I rättvisans namn ska det här också sägas att den upphandling som gjordes för att komma till rätta med den usla belysningen över hela kommunen, var klar före jul. Vilket betyder att arbetat med att ersätta de gamla lamporna med ledljus är i gång.

Bristande chefskunskaper
Vad anser då inspektörerna att bristerna i arbesmiljön beror på, bortsett från bristande resurser? En sak som pekas ut är att cheferna inte har tillräckliga arbetsmiljökunskaper.

Vid en del gruppsamtal kom det också fram att det saknas tillräcklig styrning av det dagliga arbetet. De anställda tycker också att det är oklart vilka arbetsuppgifter som ska genomföras. Den närmsta chefen är upptagen med annat och kan inte ge det stöd som arbetstagaren efterlyser. Denna brist kan möjligen avhjälpas genom att anställa fler arbetsledare.

Verket kräver i detta avseende att Bjuvs kommun redovisar hur man skapat tillräckligt med tid för gata/park-chefen för att han regelbundet ska kunna ge stöd och handledning i det dagliga arbetet.

En rad säkerhetsfrågor
Området vibrationer och medicinska kontroller i detta sammanhang, avhandlas särskilt i rapporten liksom buller och säkerhetsfrågor för både städpersonal och fastighetsanställda. Städning av toaletter har ett eget kapitel och där pekar Arbetsmiljöverket både på att de anställda hanterar kemikalier och exponeras för diverse smittorisker i sitt arbete.

Undersökningar, uppdaterade riskbedömningar, medicinska kontroller mm efterlyses liksom kommunens redogörelse för hur arbetet ska kunna bedrivas på ett mer arbetsmiljömässigt bra sätt i framtiden.

Arbetsmiljöverket har alltså en rad krav på Bjuvs kommun efter sin inspektion. Sammanfattningsvis kräver man att ledningen, för att komma tillrätta med bristerna i de anställdas arbetsmiljö, ska redovisa vilka åtgärder som vidtas på kort och lång sikt för att förebygga ohälsa till följd av de risker som intervjuerna identifierat och som inte åtgärdats omedelbart. I handlingsplanen ska anges när åtgärderna ska vara genomförda och vem som ska se till att de genomförs.

Skyddsombud och företagshälsovård
Riskbedömningen och handlingsplanen ska dokumenteras skriftligt. Svaret bör även undertecknas så att det framgår att den som är skyddsombud har tagit del av det, avslutar Arbetsmiljöverket.

Verket avslutar sin digra rapport med en positiv iakttagelse i Bjuvs kommun:

- Drift- och fastighetsavdelningen har tillsammans med företagshälsovård tagit fram en arbetsmiljöhandbok som kommer att styra upp det systematiska arbetsmiljöarbetet och detta har uppfattats som mycket positivt inom avdelningen. 

Om Bjuvs kommun inte vidtar åtgärder kan Arbetsmiljöverket besluta om ett föreläggande eller förbud i ärendet.

Marianne Rönnberg Galmor    Foto: Bjuvs kommun


Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.