Vems ansvar? Den 27 juni inkom från fackföreningen Kommunals lokalavdelning i Bjuvs kommun en sk skyddsombudsbegäran om ingripande enligt 6 kap 6a § arbetsmiljölagen rörande uppgiftsfördelning.
Anmälan grundar sig bla på ett meddelande från arbetsgivaren – det kommunala Omsorg i Bjuv AB – till de anställda inom Område Funktionsstöd. De anställda får i det osignerade meddelandet daterat den 4 juni 2024 veta att det nu gäller nya rutiner på kvällar, helger och helgdagar.
Det nya består i att funktionen Chef i beredskap tagits bort. Med tillägget att:
- Alla ärenden behöver lösas av er själva i verksamheterna under kvällar, nätter, helger och helgdagar, då chef och samordnare inte är i tjänst.
Meddelandet har skapat många frågor i organisationen. Ska plötsligt de som inte dagtid och på vardagar – dvs inte är chefer – plötsligt när det är natt eller helg vara chefer? Sina egna chefer? Har de plötsligt rätt att fatta beslut som de tidigare behövt vända sig till överordnade för att lösa?
Och om ja, hamnar de i en högre lönegrad då och får betalt för att de tar ansvaret? Behöver de inte i så fall också anpassad utbildning för att själv leda och besluta?
Frågorna och innebörden i Omsorg Bjuv AB:s meddelande om att Chef i beredskap tagits bort har föranlett en anmälan från Kommunal till Arbetsmiljöverket. Med en begäran från skyddsombudet om att verket ingriper enligt arbetsmiljölagen.
Ärendet är ”pågående” hos Arbetsmiljöverket.
Marianne Rönnberg Galmor