KOMMUNEN INIFRÅN Bjuvs lekmannarevisorer skulle fått en rapport den sista augusti från kommunen om personalomsättningen i kommunhuset och hur stora kostnader den medför. Istället kom ett besked att rapporten är försenad till november. Eftersom personalchefen slutat. Och hen är ju inte den enda......

Revisionen för Bjuvs kommun undrar, i likhet med många invånare numera, över varför personalomsättningen i kommunhuset är så hög. Och vad kostnaderna för den egentligen är.

Därför begärde revisorerna före sommaren en redovisning av personalomsättningen och de kostnader den medfört. Deadline för redovisningen var satt till den sista augusti men sprack. Med hänvisning till att HR-chefen (också) har slutat! Rapporten kommer istället i november, heter det.

Revisorer saknar inblick
- Vi revisorer är dessutom utkastade från kommunens interna system vilket betyder att vi inte själv kan följa upp vad som händer i huset, säger Rune Ahlberg, ordförande för de lokala revisorerna.

- Vi har påpekat detta länge nu och blivit lovade att kunna komma in i systemet igen. Men inget händer.

Efter ett möte om detta nyligen mellan revisionen och politikerna Pia Trollehjelm (SD) och Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) – där revisorerna framfört missnöje med att med hänvisning till ett EU-beslut behöva vänta ända till 2026 för att få inblick - så blir det ett nytt möte den 8 oktober. Där politikerna efter att ha övervägt klagomålen återkommer i frågan.

Otydliga signaler
Skvallret om hur situationen inne i kommunhuset är har florerat ända sedan de tre fackföreningarna som är verksamma – Styrelsen för Kommunal sektion Bjuv, Styrelsen för Sveriges Lärare Bjuv och Styrelsen för Vision Bjuv – i november 2023 skrev en insändare i Helsingborgs Dagblad HD under rubriken ”Vilken arbetsgivare vill Bjuvs kommun vara?” om vad de kallade en tystnadskultur. Texten löd bla:

”Det råder en tystnadskultur hos arbetsgivaren Bjuvs kommun. Det som sker i kommuntoppen med chefer som blir utköpta och tystade sipprar ner i organisationen. Det skapar otrygghet, dålig arbetsmiljö och ökar antalet anmälda arbetsskador. Det som sker på golvet med snabba avslut – uppsägning – av rehabiliteringsärenden lämnar människor i utsatthet och risk för att fastna i utanförskap och ohälsa.”

Rädslan är stor
Insändaren får dock sägas vara en halvkväden visa som ingen sedan dess officiellt velat – eller vågat? – förtydliga. Trots redaktionens förfrågningar.

Redaktionen, liksom övrig media som täcker in Bjuvs kommun, har samtidigt talat med flera av dem som lämnat Bjuvs kommunhus – samt även deras fackliga företrädare - men ingen är beredd att uttala sig öppet om vad som händer innanför väggarna.

En person törs dock sträcka sig till:

- Jag jobbar själv i kommunen så både ser och hör detta från alla håll.

En annan viskar i luren när hen berättar att man är så rädd för att inte bara man själv utan kanske även ens barn kan förlora jobbet. Men så illa kan det ju inte vara!

Enligt denna person tas konsulter in ”till höger och vänster för att befintlig personal inte tänker ”rätt”.

Ska tänka som ”styret”
- Allas tänk ska passa styrets. Följer man inte med blir man utköpt eller omplacerad tills man själv ger upp. Chefer, på HÖGA poster får gå på dagen för att man ska få in personer som gör som de blir tillsagda utan egna åsikter. Har man inte ”allt ska bli bolag”-tänket är man körd!

I vilken utsträckning detta uttalande stämmer som en övergripande beskrivning av ”temperaturen” och de vidhängande utgifterna i kommunhuset är alltså nu upp till revisorerna att ta reda på. När de får tillgång till intern information. Kanske i november.

Kommunledningens svar
På en direkt fråga till kommunalrådet Mikael Henrysson (SD) om den till synes stora personalomsättningen svarade han att man haft för många anställda och att det nu gällde att anpassa styrkan till uppgiften.

Till HD har kommunchefen Christian Alexandersson angivit något liknande. Utköpen har oftast gjorts för att få en fungerande organisation. Ibland har man också hänvisat till omorganisation.

Några siffror på vägen
År 2023 köptes 17 anställda från undersköterskor till höga chefer ut från Bjuvs kommun. Och såväl året före som i år så har utköpen fortsatt komma titt som tätt. Tittar man på de avtal som tecknats i många av dessa fall så sker uppsägningen ”på grund av arbetsbrist”. Enligt Helsingborgs Dagblad – som räknat samman totalsumman för utköp för 2023 - så kostade det 3,6 miljoner kronor.

Mot den bakgrunden ter det sig märkligt att en hel del av dem som slutat på dagen direkt  ersatts av konsulter som inhämtats utanför huset i Bjuv. Finns inget arbete så finns väl inget arbete?

Konsulter och inhyrd personal
I väntan på revisionens erhållna rapport om personalomsättningen mm har bjuvsweeks redaktion tittat på en intern sammanräkning på ekonomienheten av vad kostnaderna för konsulttjänster och inhyrd personal uppgått till mellan 2022 och fram till cirka mitten av sommaren 2024. Totalt handlar det för knappt 3 år om uppåt 75 miljoner kronor.

Miljonrullning
År 2023 motsvarade enligt kommunens interna analyssystem Qulikview kostnaden för konsulttjänster 4 469 615 kronor. År 2024 fram till sommaren 11 937 246 kronor.

På kontot för Övriga administrativa konsulter ser det ut såhär:

2022 -  28 146 162 kronor

2023 - 19 251 034 kronor

2024 sommaren - 12 422 194 kronor.

Svårare för vissa än andra
Redaktionen har begärt ut kopior från registratorn i Bjuvs kommun på vissa av de aktuella fakturorna men stött på patrull. Kanske måste vi själv besöka kommunhuset och fotografera av dessa offentliga handlingar eftersom vi, till skillnad från större mediehus, krävs på pengar för att få ut fakturor i form av papperskopior. OM kopiorna alls lämnas ut, heter det. De måste nämligen först också sekretessprövas, meddelar registratorn.

Nu tror jag väl inte att någon i huset vill mörka kostnader för oss journalister men vi får se. Vi återkommer om detta.

Marianne Rönnberg Galmor


Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.