VISSELBLÅSARE Sedan visselblåsarlagen infördes 2021 finns det även i Bjuvs kommun en funktion för att anmäla missförhållanden som tex lagarbrott, korruption, mutor och trakasserier. Om anmälningarna sorterar under "offentlig handling" och kan lämnas ut avgörs inom kort.
Ett 10-tal av de anmälningar totalt som sedan starten inkommit i Bjuv har varit av den arten att de gått vidare för handläggning.
Ansvarig för visselblåsartjänsten är Melinda Höglind. Formellt är hon anställd på Kommunstyrelsens kansli. Hon förklarar ett ärendes gång för Bjuvsweek.
Anmälningar via "Visselblåsaren" tas inledningsvis om hand av ett externt upphandlat företag - Qnister i Jönköping. Som erbjuder
"stöd till företag i regelefterlevnaden". Med juridisk kompetens sorteras ärendena upp och de som uppfyller visselblåsarlagens kriterier går vidare till Bjuvs kommunhus där de handläggs vidare.
Offentlig handling?
När media m.fl. sedan december i fjol, med hänvisning till offentlighetsprincipen, begärt ut kopior av vissa anmälningar har Matilda Höglind avvisat detta. Med hänvisning till lagrum rörande frågan om att inte avslöja anmälares och anmäldas identitet.
- Varför maskerar ni inte bara uppgifterna om det?, frågar undertecknad. Och lämnar ut dokumenten. Det är ju vanligt på myndigheter.
- Vi är en ganska ny organisation, svarar Melinda Höglind. Nu är beslutet jag fattat överklagat till Kammarrätten. Och vi väntar in deras svar för att få vägledning till hur vi ska hantera dessa förfrågningar i fortsättningen, avslutar Melinda Höglind.
Kammarrättens svar förväntas komma inom kort.
Mer här om visselblåsartjänsten i Bjuvs kommun.
Marianne Rönnberg Galmor