Sven-Inge Dahlman om livet och fotbollen
Överfarten Trelleborg-Sassnitz var lugn och behaglig och på bilden nedan sitter tre GIF-are och solar medan färjan stävar mot hamn i Tyskland. De tre är Bertil Hansson, Sven Friberg och Sven-Inge Dahlman. Foto: Privat.
1946 flyttade familjen till Gunnarstorp, och jag kom därigenom att bli delaktig i en fantastisk idrottslig utveckling med Gunnarstorps IF. När jag nuförtiden träffar Sune Larsson eller Börje Gren - två gamla bjussingar - brukar jag påminna dem om en match på Sellevi, där resultatet var 2-2 vid full tid. Efter två förlängningar segrade GIF med 9-3.Rena rama rabattkalaset!
AvpubliceradeHEMELEKTRONIK Jag läser i PC för alla att det öppnats en ny sajt med översikt över alla nätbutiker som erbjuder billigare produkter till alla som har en speciell rabattkod.
Det finns redan flera sajter som samlar den här typen av koder, och nu lanseras en till: Rabattkalas. Sajten, som är en variant av tyska Gutscheincodes, finns redan i flera europeiska länder.
www.rabattkalas.se
Debatt - Debatt - Debatt
Utöka ICA:s verksamhet i Bjuv!
Jag tycker att det är ett mycket bra förslag att utöka ICAs verksamhet i Bjuv. Kanske ska man trycka på hos kommunen igen, efter några år kan situationen se annorlunda ut och kommunen ändrar sin åsikt.
Personligen handlar jag ganska ofta på ICA i Bjuv, även storhandlar ibland, speciellt nät jag är trött efter en arbetsdag och orkar inte att vandra genom Maxi-giganten.
Men Maxi har just större och för det mesta billigare sortiment, så det blir oftast där man storhandlar. Skulle ICA i Bjuv tillfredställa mina inköpsbehov helt och hållet, så skulle jag enbart handla där. Netto blir det nästan aldrig för min del.
Jag kan inte ens tänka mig att ICA i Bjuv skulle stänga ner. Det är även en träffpunkt för människor, oftast äldre som tar en kopp kaffe och snackar.
Anna Muzyka
Håller du med om att de lokala handlarna behöver vårt stöd för att överleva? Eller tycker det är helt fel? Skriv till oss och säg din mening på
Debatt - Debatt - Debatt
DEBATT Här pågår en debatt om fördelar och nackdelar med att handla lokalt hemma i byn. Ska vi handla lokalt i våra byar eller åka till stormarknader? Handlar vi lokalt överlever de butiker som finns men det kostar litet mer än att åka till Familia och Väla och det är inte alla som har råd att vara "lojala" med det lokala.
DEBATT - Barnfamiljer har inte heller råd
Debattinlägg på temat "Stöd de lokala handlarna"
Claes-Göran Nilsson skriver:
"Enligt min mening måste gemensamma krafter till för att bevara en lokal handel som kan överleva den tuffa konkurrensen från stormarknader. Den lokala butiksdöden drabbar de minst bemedlade mest - som gamla och sjuka t.ex.”
Vi som kanske har lite bättre ekonomi eller andra familjeförhållande kanske kan handla i Bjuv.
Håller du med om att de lokala handlarna behöver vårt stöd för att överleva? Eller tycker det är helt fel? Skriv till oss och säg din mening på
DEBATT- Handla i Bjuv så inte våra affärer går under!
DEBATT Marianne - du skriver på din blogg om att vi ska gynna handlarna i kommunen. Håller med om detta och något måste göras åt stormarknader som tar död på lokalhandeln. Svårt när både ledande politiker och oppositionen inte är intresserade.
Claes-Göran Nilsson
Håller du med om att de lokala handlarna behöver vårt stöd för att överleva? Eller tycker det är helt fel? Skriv till oss och säg din mening på
Lyckad satsning på skånsk historia

Hans Wilson i mitten, främre raden, tillsammans med historieintresserade SPF-medlemmar.
BJUV Under våren har 44 historiskt intresserade medlemmar i SPF Fyrklövern i Bjuv studerat ”Skånsk historia”, något som man knappast läst tidigare i skolan, där det mesta handlat om svenska kungar, men inget eller mycket lite om vår gemensamma historia med Danmark.
Vid samtliga sju tillfällen har man träffats på Prästgården i Norra Vram för föreläsningar, där ju historien finns in på knutarna. På södra sidan av huvudbyggnaden finner vi bl a en stor sten med 18 skålgropar (el. älvkvarnar).
På nattvandring med Naturskyddsföreningen

BJUVSNATT Naturnatten som Naturskyddsföreningen ordnade den 5 juni blev en övning i konsten att lyssna till nattens ljud och samtidigt prata.
För visst kan det vara svårt att hålla tyst när man träffar människor med samma intresse som man själv har. Om detta och om vad vi hörde denna kväll och natt ska jag nu kort berätta.
Kvällen var annonserad som ett bra tillfälle att lyssna på försommarens fågelkonsert och gruppen om sju personer mötte upp i Norra Vram. Efter en stunds samspråk – d.v.s. prat i mun på varandra om det som förenade oss, angjorde vi Evadal. En svag vind från en nedgående sol fylldes med våra förväntningar och en lätt unken doft från Biogasanläggningen.
Rena dårskapen på E4an idag
BJUV Jag vet inte hur många gånger jag med bil har åkt sträckan Helsingborg-Stockholm eller motsatsen. Under hela mitt liv har jag med jämna mellanrum besökt släkt i huvudstaden och de senaste 40 åren har jag för det mesta haft min fasta adress där. Även nu när min bas är i Bjuv åker jag regelbundet till Stockholm.
Aldrig tidigare har jag varit rädd för att åka vägen. Men idag, för första gången, var jag både rädd och orolig. Trafiken har ökat under åren. De senaste åren har dessutom förarnas körstil förändrats.
Idag kör folk aggressivt och det är inte många som verkar ha hört talas om det som när jag gick i körskolan kallades "landsvägskörning" och som innebar att man på stora vägar utanför tätorterna använder höger fil att köra lugnt i och vänster till omkörning.
Ny chans att besöka Gruvmuseet

Den lilla gruvarbetarbostaden ter sig idag som rena sörgårdsidyllen men ser man hur männen låg i de trånga gruvorterna och hackade kol med enkla redskap inser man att livet inte var någon dans på rosor. Foto 1, 2, 3: Bjuvs kommun.
