GÄSTDEBATTÖR Debatten om vinster i välfärden framstår för mig som obegriplig då den förs utifrån helt felaktiga premisser. Såväl politiker som media diskuterar ett problem som inte finns där det påstås finnas. Jag skall försöka förtydliga.
1) De företag som utför tjänster åt den offentliga sektorn - stat, kommun och landsting - måste upphandlas enligt gällande lagstiftning, dvs antingen enligt Lag om valfrihetssystem (LOV), vanligen benämnt vårdval, eller Lag om offentlig upphandling ( LOU).

Tillståndsgivningen för Friskolor sker enligt lag på ett annat sätt, men metoden företer likheter med LOV. Den som vill starta en friskola söker tillstånd på angivna villkor. Även i dessa fall är det myndigheten som bestämmer ersättningen. Vuxenutbildning upphandlas dock enligt LOU.

2) I alla upphandlingar enligt LOV och LOU är det den upphandlande myndigheten som själv fastställer ersättningsvillkoren. Enligt LOV görs detta helt ensidigt utan några förhandlingar eller konkurrerande anbudsgivning från företagen/anbudsgivarna. Så är ofta fallet även med LOU-upphandlingar, även om anbudskonkurrensen kan omfatta priser och ersättningar. Men det är alltid den upphandlande myndigheten som beslutar om avtal ska ingås eller ej.

3) Det är således de politiskt styrda offentliga verksamheterna som själva bestämmer vad en leverantör kan tjäna.

4) Trots detta försöker man skapa ett intryck av att det är företagen själva som bestämmer sina ersättningsnivåer!  Det gör de alltså inte alls, tvärtom. De har nappat på ett erbjudande från en offentlig myndighet och accepterat myndighetens ersättningsbestämmelser.

5) Om myndigheten i ett senare skede tycker att vårdgivaren/skolan/hemtjänsten får för stor ersättning, kan myndigheten enligt LOV när som helst ensidigt sänka nivåerna. Enligt LOU kan ett gällande avtal inte ändras, så i ett sådant fall får man vänta tills det löper ut och en ny upphandling kan genomföras.

6) Så vad handlar debatten om? Politikerna känner självklart till de fakta jag redovisat ovan men väljer uppseendeväckande nog att inte låtsas om dem. Antagligen handlar den om att skjuta över "skulden" för den privata verksamheten till dem som utövar den i stället för själva erkänna att företagen är mycket nyttiga för verksamheten och väl värda sina pengar.

7) Hur upphandlad företagsamhet fungerar i relation till egendrift hoppas jag få återkomma till.

TOM CARLQUIST

Stockholm

Tom Carlquist är pensionär med bakgrund som avtalsförhandlare och landstingstjänsteman. 


Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.