JULKLAPP Storhelger stundar och säkert är vi många som funderar på att köpa något nytt att ha på oss på Julafton och Nyårsafton. De gamla ”trasorna” duger ju inte att komma i en gång till….. Men, vänta! Det gör de visst det! För idag har just vintageplagg utnämnts till Årets Julklapp 2018.
Nyss kom beskedet från HUI Research som för 31:a året i rad utsett Årets julklapp. De kallar det ”en jätteskräll” men jag vet inte. Vad säger du? Nog är vi många som handlat vintage ända sedan det hette second hand? Nygammalt skulle man väl kunna säga. Men kör i vind! Att slit-och-släng-tänket i och med detta får anses ”ute” på allvar så är det här en positiv nyhet.
Att det återvunna plagget nu tar hem utmärkelsen beror enligt ett pressmeddelande från HUI Research på en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.
För att erhålla titeln Årets julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:
• Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
• Produkten skall representera den tid vi lever i
• Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Motiveringen till Årets julklapp 2018 lyder bland annat:
”Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.”
- Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor”, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i pressmeddelandet.
Det återvunna plagget stämmer in på dagens starkaste megatrender – cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten. De flesta modehandlare inser att efterfrågan på kollektioner som passar denna trend ökar. Människor är oroliga för klimatet och tillverkningsteknologin utvecklas och gör det hela till en tidsmarkör av rang.
- Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan”, säger Jonas Arnberg.
Många av världens stora modeaktörer uppges också ha satt ambitiösa, kvantitativa löften om mer återvinning i sin produktion vilket tillsammans med teknikutvecklingen på området väntas öka volymerna av plagg tillverkade av återvunnet material.
MRG