Korrigerad version - NERSLÄCKT När Bjuvsbostäder sa upp avtalet med Canal Digital Kabel svartnade det även i TV-rutorna hos de villaägare kring Västergatan som anslöt sig till samma nät 1989-1999. Efter fruktlösa samtal överväger de drabbade nu att polisanmäla kanalen.
Så nyligen, helt utan förvarning från Canal Digital Kabel (CDK), svartnade det i TV-rutan hos de som var uppkopplade. När villaägarna kontaktade CDK togs saken upp där som ett tekniskt fel.
- När inget hände näst och nästkommande dag undrade vi vad som stod på, berättar Benni Johansson, en av de villaägare som sedan dess inte kunnat se på TV.
Efter en del telefonsamtal så kom det fram att nätet stängts av.
- Vi stod som levande frågetecken och undrade hur detta kan hända, fortsätter Benni Johansson. Som sagt, ingen hade meddelat oss att detta skulle ske och därmed hade vi inte heller haft en chans att reagera. Vi undrar om man som distributör kan göra på detta sätt utan hänsyn till sina kunder?
- Även om vi kanske inte är så många så har vi ändå varit kunder i 20 år. Det enda vi fick reda på var att vi kunde få återbetalt pengar för februari samt att vi blev borttagna som kunder.
De drabbade gick dock inte med på Digital Canal Kabels lösning eftersom de tyckte de köpt en tjänst och har ett avtal på det. I CDK:s villkor står det att meddelande om avvikelser eller ändringar skall meddelas 3 månader i förväg. Detta gäller både kund och CDK. Ägare till CDK är Telenor Sverige men det går inte för de drabbade villaägarna att få tag i någon ansvarig trots att de försökt få telefonnummer eller ett namn när de varit i telefonkontakt med Canal Digital Kabels kundtjänst.
MIssade Kalla
- Vi hoppas få till en lösning med CDK men vi är nu inne på femte dagen utan TV-utbud, säger Benni Johansson när vi efter ett par dagar kontaktar honom igen. Det hade kanske inte varit så svårt om det vore under sommaren då man kanske har andra saker att göra under de ljusa och varmare kvällarna.
- Men just nu tex så missade jag precis Kallas Guldlopp Vi har nu varit utan sändning i sex dagar.
De som inte har någon bild berättar att de har legat på de ansvariga som bara den. skall veta att vi som inte har bild ligger på Kundtjänst som bara den. Men de har hittills inte fått ut vare sig namn eller kontaktuppgifter till någon ansvarig för systemet.
- Man är ganska liten mot sådana jättar som kan göra hur som de behagar utan att tänka på kunderna.
Överväger polisanmäla
Fortfarande på torsdagen den 15 februari har villaägarna trots ihärdiga och långdragna telefonsamtal till Kundtjänst ännu inte någon mottagning från CDK.
I skrivandets stund har villaägarna varit utan TV-signal i 11 dygn.
- Jag funderar starkt på att polisanmäla CDK för ett förfarande som inte är hållbart, som egenmäktigt förfarande, säger Benni Johansson.
- Får vi ingen signal till i morgon så kommer det ske. De bär sig rent ut sagt för j,,ligt åt! Vi känner oss totalt ignorerade och maktlösa.
Fakta i ärendet:
Detta rör Canal Digital Kabel som ägs av Telenor Sverige.
Canal Digital Sverige AB är ett separat bolag sålde kabel-verksamheten till Telenor Sverige för flera år sedan.
Marianne Rönnberg Galmor