KYRKAN Sedan februari finns POSK Bjuv. En partipolitisk obunden grupp som siktar på att komma in i Bjuvs församlings styrande organ. Med betoning just på ”opolitisk”, dvs i kyrkan satsar man på religion. Inte på att göra politisk karriär.
De flesta i gruppen känner jag igen sedan tidigare kyrkliga sammanhang i Bjuv och Billesholm. Ett par är för mig nya just när det gäller kyrkan men är välbekanta i andra föreningssammanhang. Här finns en stor spridning åldersmässigt. Medlemmarna representerar både Bjuv och Billesholm och de har alla antingen arbetat frivilligt för kyrkan eller varit anställda inom Bjuvs församling. Två av dem är dessutom politiska representanter i såväl den nuvarande kyrkofullmäktige som kyrkorådet.
Kyrkans väl drivkraften
- Tankarna på att bilda något nytt har funnits länge, säger Fredrik Johansson, diakon och en känd profil i Bjuvs församling. Inte minst för sina insatser för ungdomar i kyrkliga sammanhang i Billesholm.
- Jag och Emil Lord har pratat om det länge.
Emil Lord, kyrkligt engagerad vid sidan av sitt engagemang i V, nickar instämmande.
POSK naturligt val
POSK finns i olika delar av Sverige och sett ur ett riksperspektiv inom Svenska kyrkan så är de största grupperingarna just politiska – dvs de utgörs av Socialdemokraterna och Centern. Men på tredje plats återfinns politiskt oberoende POSK. Vilket talar sitt tydliga språk. Det det finns många svenskar som vill hålla den kyrkliga, kristna sfären fri från politik. Precis som gänget i Bjuv och Billesholm. Som därför som de ser det helt naturligt anslutit sig till POSK.
- Det som enar oss alla här är att vi tycker drivkraften ska vara kyrkans väl snarare än att man ska kunna göra en politisk karriär inom kyrkan, sammanfattar Fredrik Johansson, och får allas bifall.
Marknadsföring viktig
Denna kväll är den punkt på dagordningen som det ägnas mest tid åt en reklambroschyr i vardande. POSK Bjuv har fått 10 000 kr i bidrag från centralorganisationen. Öronmärkta till just reklam. Att vara ute och marknadsföra sig är en viktig del i att kunna växa. Broschyren är tänkt att användas och spridas i olika publika sammanhang som tex Bjuvskalaset och Seniormässan.
Reklambroschyrens innehåll har alla närvarande många synpunkter på. Både att formulera och designa är viktigt. Språket måste vara vitalt. Man hoppas kunna locka medlemmar över hela åldersskalan.
En given plats att finnas på anser man att Bjuvskalaset är. Seniormässan i Billesholms Folkets Park, som ligger före kalaset i tid, bedöms också vara en intressant tillställning att tala med folk på. Om detta nya, kyrkliga initiativ.
- Vi vill verkligen betona att vi är en opolitisk grupp, säger flera runt bordet igen.
- Sedan gäller det att vi också får folk ut för att rösta, säger Ann-Britt Lord. Vi hoppas vårt initiativ med POSK ska kunna vitalisera debatten inom kyrkan.
Marianne Rönnberg Galmor