Vad som ska hända med all Findus mark i Selleberga inklusive Sellebergaskogen är det idag ingen som kan säga. Förblir den en oas för rekreation? Eller kommer den att fyllas av ny industri?
FINDUS Findus kommer att tillsätta och finansiera en resurs i minst två år, som i tätt samarbete med Bjuvs kommun och andra intressenter kommer att driva vidare innovationskonceptet Food Valley of Bjuv.

Findus strategi för framtiden känns förvirrande. Ägarna står, via sina ombud Henrik Hjalmarsson, VD för Findus i Sverige samt Findus vd i Sverige företagets internationella VD Stéfan Descheemaeker, efter mötet med näringsminister Mikael Damberg i Stockholm på tisdagen fast vid att man lägger ner i Bjuv.

Samtidigt meddelar FIndus att man vill vara kvar i Sverige och Norden med sitt starka varumärke och är därför med och finansierar fortsatt utveckling av konceptet Food Valley of Bjuv.

- Syftet med detta är att driva vidare de pågående initiativen, men också hitta nya, för att utifrån befintlig kompetens och infrastruktur skapa nya verksamheter, säger Findus svenske VD Henrik Hjalmarsson.

När det gäller framtiden för de lokaler och den mark som Findus äger är det för tidigt att uttala sig om vad som ska hända.

- Vi avvaktar utkomsten av de fackliga förhandlingarna innan vi sätter några vidare planer på det området, förklarar Henrik Hjalmarsson.

Damberg fortfarande kritisk
På tisdagen träffade näringsminister Mikael Damberg i Stockholm representanter för Findus ägare. Som förklarade bakgrunden till beslutet om nedläggning i Bjuv.

- Jag tycker fortfarande att det är märkligt att man köper en verksamhet i november och lägger ner den i april. Men de var väldigt tydliga med att de står fast vid det här beslutet. De sa också att de skulle ta ansvar för de anställda i den här situationen, fortsätter näringsministern, sa Mikael Damberg efter mötet.

Regeringen har meddelat Findus ägare att man förväntar sig att företag på den svenska marknaden ska ta ansvar för sina anställda och agera ansvarsfullt. Damberg tror också att Findus värnar om att också fortsättningsvis ha ett starkt varumärke i Norden. Vilket kräver ett klokt handlingssätt. Annars kan kunderna reagera. 75% av allt som Findus Sverige säljer går till svenska konsumenter och många redan vill bojkotta Findus.

MRG


Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.