MEDIA På måndagen överlämnade Anette Novak, som haft i uppdrag av Kulturdepartementet att hålla i Medieutredningen, sitt betänkande till kulturminister Alice Bah Kuhnke. När Rapport berättade om detta var det Bjuvsnytt som syntes i bild. Också ett sätt att få Bjuv att synas!
Många både i och utanför Bjuvs kommun läser och följer den lokala onlinetidningen bjuvsnytt.se. Inte alla känner till att den är en "riktig" tidning som tål att jämföras med både hd.se och andra digitala, dagligen uppdaterade tidningar. Bland annat för att bjuvsnytt.se förutom att publicera sitt material på webbsidan också publicerar länkar till artiklarna på en rad Facebook-sidor. Inklusive sin egen Bjuvsnytt.

Men i dessa tider där alla är på sociala medier av något slag är detta bara som det ska. Det håller inte att enbart publicera sig i en kanal och på ett sätt. Man måste synas och höra på flera håll samtidigt. Få så mycket sk trafik som möjligt på sitt material. Och det har bjuvsnytt.se haft förstånd på att göra hela tiden den funnits.

Att bjuvsnytt.se och Bjuvsnytt överhuvud taget finns beror på att undertecknad, till yrket journalist i mer än 40 år, för fem år sedan flyttade till Bjuv och då inte själv fann något annat att läsa i de papperstidningar som då fortfarande var "stora", än det den dagliga polisrapporten tillhandahöll. Idén att starta en lokaltidning på nätet och där förmedla och berätta om allt det som uppenbarligen fanns att berätta om i Bjuv, Billesholm och Ekeby låg då inte långt borta. Vilket alltså ledde till bjuvsnytt.se:s tillblivelse.

Upplägget sprack direkt
Tanken ursprungligen var att uppdatera sajten bjuvsnytt.se med ett par nya reportage och artiklar i veckan men så fort tidningen sjösattes small det till i inboxen! Läsare undrade varför detta inte gjorts tidigare och så var ruljansen i full gång. Snacka om tajming! Det lugna upplägget sprack direkt.

Sedan dess har antalet unika besökare på bjuvsnytt.se ett tal som motsvarar antalet invånare i kommunen. Och lika många på Facebookversionen Bjuvsnytt, som inte är mer än ett år gammal.

Långt bortom 50-skyltarna
Dessutom läser cirka 12 procent registrerade i Helsingborg våra nyheter - enbart sett till statistiken på bjuvsnytt.se. Tio procent av läsarna är registrerade i Stockholm med förorter. Och givetvis läser även människor i såväl byarna kring Bjuvs kommun som lite längre bort, också vad vi skriver. Det handlar om många som flyttat från kommunen men som gärna vill följa vad som händer här. Vilket Internet möjliggöra - detta är ju själva hjärteroten i den tekniken!

Samverkar och bygger nätverk
För att stärka vår egen existens har vi så smått börjat nätverka med likasinnade. Just nu ingår i nätverket kring Bjuvsnytt också nattidningenfyren.se i Höganäs, frilagt.se i Hässleholm och burlovsnyheter.se i Burlöv. Genom att länka kors och tvärs till varandra täcker vi tillsammans in en ansenlig läsekrets. Och vi söker ständigt fler att samarbeta med på detta sätt. Samt att få upp ögonen för detta breda fora hos presumtiva annonsörer.

Bjuvsnytt rätt i tiden
Att starta bjuvsnytt.se och så småningom också Bjuvsnytt visade vara något som låg rätt i tiden. Redan långt innan detta skedde blödde dock landets olika papperstidningar - Helsingborsgs Dagblad inkluderad - ymnigt. Ända sedan Internet blev var mans egendom kan man säga, har annonsintäkterna i pappertidningarna rasat och att fler och fler tidningar dessutom gått över till att även publicera sig på nätet har inte hjälpt upp detta tapp.

Självklart negativt
Felet "de stora" gjort är att de skurit bort sina lokalredaktioner. Trots att de flesta svenskar - och därmed prenumeranter - bor på små orter så är det centralredaktionerna i städerna som man satsat på. Lokalmaterial har man hämtat från polisrapporten och i Bjuvs fall även från Söderåsens Miljöförbund. Material som inte på något sätt ska föraktas -  men om man klagar på att "tidningen bara skriver negativt" så har man här sin mycket enkla förklaring. Hur kan innehållet bli annat om huvudkällan är polisen?

Orättvist hittills
För närmare 1,5 år sedan gav kulturminister Alice Bah Kuhnke Anette Novak i uppdrag att föreslå en helt ny Mediestrategi för Sverige. Inklusive ett nytt system som kan ersätta det hittillsvarande Presstödet, ett ekonomiskt bidrag som en gång skapades för att papperstidningarna inom A-pressen skulle kunna distribueras. Hittills har inte elektroniska tidningar som tex bjuvsnytt.se kunnat få motsvarande bidrag.

Bjuvsnytt klarar kraven
Anett Kovaks förslag - som alltså presenterades igår måndagen den 7 november - bör detta nu ändras så att även digitala medier, inklusive gratistidningar och även bildbyråer mm, ska ha samma rättigheter - och skyldigheter - till ett Mediestöd. Det finns en rad krav på dem som söker pengar, och det handlar bl.a. om att innehållet till största delen ska hålla redaktionell kvalitet och inte vara kommersiellt, att det ska finnas en ansvarig utgivare samt att en viss del av materialet ska vara gjort av redaktionens medarbetare.

Ingen äger oss!
Krav som bjuvsnytt.se och Bjuvsnytt utan vidare klarar eftersom tidningen från start är uppbyggd som en "riktig", traditionell papperstidning. Fri från påtryckargrupper, oavsett om vi talar om politiska eller kommersiella sådana. Ingen äger oss!

Den enda svårigheten bjuvsnytt.se och Bjuvsnytt har är att annonsintäkterna är alltför ringa för att täcka kostnaden för anställda. Och det är här de nya reglerna kommer att bli avgörande.

Därför syns Bjuvsnytt
När Rapport igår presenterade nyheten om Medieutredningen var det därför extra roligt att reportaget illustrerades av framtisdan på just bjuvsnytt.se! Bjuvs synnerligen lokala lokaltidning online - som nu ser ut att ha en chans att både finnas kvar - och utvecklas!

Undertecknad har deltagit i två olika arbetsgrupper under utredningen. Bara det har känts "stort" och bjuvsnytt.se har allmänt blivit känd i mediakretsar som "den nya trenden". Anette Novaks förslag ska nu skickas ut på remiss. Bland annat till undertecknad. Alla politiska partier ska också säga sitt. Det blir kanske en promenad i riksdagen över en del ömma tår. Men en ny Mediestrategi behövs för Sverige och därför hoppas vi på att förslagen trots allt ska falla i god jord. Blir det så, så kommer det 2018 att bli möjligt för oss att söka bidrag från det nya Mediestödet.

Inte en dag för tidigt för oss som hittills självfinaniserat hela utgivningen. Spargrisen har tunnat av en del. Men med allmähetens stöd och tips så är det så att säga ännu ingen ko på isen!

Kolla Rapport om Medieutredningen här - Gå till 19.40 - och missa inte bildsvepet över bjuvsnytt.se.

Marianne Rönnberg Galmor, chefredaktör och ansvarig utgivare

grundare och ägare till bjuvsnytt.se och Bjuvsnytt.


Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.