UTVALD Bjuv är en av tio kommuner som nu ingår i ett stort forskningsprojekt om undervisning i förskolan. Projektet, som pågår under tre år, genomförs tillsammans med forskningsinstitutet IFOUS och Malmö högskola.
Projektet har som syfte att utforska förskolans verksamhet utifrån de nya förutsättningarna, dels nya nationella styrdokument och dels kravet att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund. Det kommer att forskas på olika undervisningsmetoder för att undersöka hur förskolebarnen tar emot kunskap på bästa sätt. Konkret betyder det att pedagoger tillsammans ska titta på vad som händer i barngruppen och prova olika metoder. Dessutom kommer förskolorna att prova olika lärmetoder utifrån olika ämnen. Först ut är metoden Lesson study. Det är en modell för att systematiskt studera undervisning där pedagoger samarbetar för att utveckla en så bra undervisning som möjligt. På så sätt förbereds barnen bättre inför skolan.
– Förskolan i Bjuvs kommun ska vara i framkant, vi ska utveckla undervisningen och professionen. Det handlar också om att vi ska bli bättre på att sätta ord på vad vi gör i förskolan. Vi har redan en god undervisning och det ska vi fortsätta utveckla tillsammans med lustfylld lek, säger Ann-Therese.
Pressmeddelande från Bjuvs kommun/MRG