Från vänster: Katarina Giotas, Jung Nan Yoon - foto: Mats Bäcker
OPERA Mathias Clason har sett Madame Butterlfy, operan av Giacomo Puccini. Föreställningen hade premiär på Göteborgsoperan den 12 februari.
- Var är vi? Är vi i Japan? På en teater? (här finns de klassiska sminkborden, fast ingen använder dem) I en filmstudio? I en militärhangar, fylld av korrugerad plåt och byggnadsställningar? Scenografen Tom Schenk och regissören Yoshi Oïda kastar gåtor över oss. Första akten liknar mest en sorts julkrubba, mer Turandot än Butterfly. Spelet spretar åt olika håll, varje sångare i sin spelstil. Vad vill dirigenten?
Pinkerton dominerar akt 1, så är det skrivet, Marcelo Puente låter snyggt och ser ut som den korkade Barbie-Ken Pinkerton sorgligt nog är. Men fascinerar gör han inte, han verkar inte vilja spräcka nån schablon. Synd!
Fortsätt läsa här på Kulturbloggen.