Norra Storgatan i Bjuv i november 2014. Varje nytt inslag i media om de lokala webbtidningen bjuvsnytt.se innebär också ett lyft för Bjuv som kommun - och trendsättare.
BJUVS TREND Ända sedan jul förra året har tidningen du läser just nu - bjuvsnytt.se - fått stor uppmärksamhet i media. Det innebär förstås också att Bjuv som kommun får positiv uppmärksamhet. Eller som en politiker sa: Bjuvsnytt har satt Bjuv på kartan!
Det började med Sydnytt. Sedan har "de stora elefanterna" Aktuellt, TV4 och Sveriges Radio också varit på besök. Och nu intresserar sig även digitala sajter bortom nyhetsjournalistiken att intressera sig för vår lilla lokala "uppstickare".
Den traditionella medivärlden, till största delen representerad av papperstidningar, blöder sedan länge. Läsare idag är inte trogna en kanal, som de var förr. Svag samhällsekonomi under lång tid gör sig naturligtvis också påmind i form av att allt fler säger upp sina tidningsprenumerationer.
Besvikna över att deras gamla husorgan, som de själva så länge varit trogna, idag inte skriver om mindre orter, utan bara om platser där det fortfarande finns annonsintäkter att hämta.
I kölvattet av denna nedåtgående spiral har ny digitala lokaltidningar sett dagens ljus. Bjuvsnytt.se är ett uppmärksammat exempel på den nya trenden. Och varje dag startas liknande sajter.
Besök hos "uppstickaren"
Hos bjuvsnytt.se i Bjuv har sedan Sydnytt den 23 december förra året sände ett inslag om "uppstickaren i Bjuv" en rad redaktioner besökt redaktionen i köket i Selleberga. Aktuellt gjorde ett inslag liksom TV4 nyligen. Sveriges Radios kulturradion har varit här. P4 Malmöhus nämnde bjuvsnytt.se i ett inslag hos BMZ.se i Kvidinge. En rad tidningar har skrivit om Bjuvsnytt och för en dryg vecka sedan publicerades en lång intervju med undertecknad i alla journalisters husorgan - tidningen Journalisten. Vilket innebär att bjuvsnytt.se:s existens knappast undgått en enda journalist som är medlem i fackföreningen Journalistförbundet.
Bjuvsnytts mål är att vara en god kanal för allt som händer i Bjuv, Billesholm och Ekeby - dvs. Bjuvs kanal. Inte bara kommunalt och politiskt utan tidningens mål är parallellt med samhällsbevakningen att lyfta fram alla talanger, vardagshjältar, engagemang och annat som verkligen angår kommuninvånarna på ett personligt och nära håll. På vår redaktion är inget för litet. Inget är ointressant. Förtal avvisar vi självklart men i övrigt är alla välkomna med tips både på stort och smått.
Växande läsarintresse
Vår artikel nyligen från minnesmarschen för den för 20 år sedan mördade Bjuvskillen Thomas Michelsen lästes och delades väldigt mycket. Liksom artikeln om när kommunen försökte lura bort ägaren till Sibyllagrillen i centrala Bjuv genom att inte förlänga det tillfälliga bygglov han hade haft i 14 (!) år. Eller inslaget från när familjen Mathiesen på Ljungsgårdsvägen tänder upp sina uppmärksammade och uppenbarligen populära juldekorationer på både villa och i trädgården.
Digitala kanaler gör susen
Bjuvsnytt har snabbt blivit känt tack vare att de ansvariga för olika lokala Facebooksidor välkomnat redaktionens delningar där. Samspelet mellan en traditionell ingång och delningar i olika kanaler på sociala medier har visat sig vara en fanatastiskt framgångsrik väg att gå.
Papperstidningen i insamlingen
Den enda grupp som inte verkar förstå var läsarströmmarna befinner sig både till vardags och på helgen är affärsidkarna. Visserligen annonserar många redan idag via digitala plattformar som bjuvsnytt.se mfl. men det finns förvånansvärt många som också envist biter sig fast vid gratis utdelade s.k. lokaltidningar. Utan att inse det man som vanlig dödlig inser. Alltså att en papperstidning - oavsett om den kommer dagligen eller en gång i veckan - efter ett snabbt genomögnande - samma dag hamnar i pappersinsamlingen.
Envist kylskåpstänk
Detta är ett tänk som inte bara digitala tidningar som vår brottas med. Färska undersökningar inom "gammalmedia" talar samma språk. Handlarna tror fortfarande på att majoriteten klipper kuponger samt det de kallar "kylskåpsannonsering". Det vill säga att läsare sparar intressanta annonser på kylskåpsdörren.
Vi, och andra, tror att detta är en annonsform på utdöende. Och i hopp om att alltfler testar det nya, digitala, jobbar vi på. Förvissade om att vi är på rätt väg!
Se delar av medias intresse för Bjuvsnytt och därmed BJUV här:
Kollegors intresse för den lokala journalistik som vi och andra numera presenterar via webbsidor, och sprider och delar med hjälp av olika sociala medier, fortsätter.
För bjuvsnytt.se:s del är det senaste tillskottet en artikel i sajten Klickmonsters serie om lokal uppstickare. Den artikeln kan du läsa här.
TV4:s inslag kan du se här.
Aktuellts inslag kan du se här:
bjuvsnytt.se omnämndes även i det respekterade debattprogrammet Agenda.
Sydnytts inslag kan du se här:
SR Kulturradions inslag kan du lyssna på här.
Välkommen att hänga med på vår fortsatta resa framåt i det nya, spännande, svenska medialandskapet!
Vill du vara med i vår slutna Facebook-grupp Vi som gillar bjuvsnytt så är du välkommen att skicka en förfrågan.
Marianne Rönnberg Galmor
chefredaktör