AMBASSADÖR Nu rör det på sig igen rent publicitetsmässigt vad gäller bjuvsnytt.se och Bjuvsnytt på Facebook. Jag ska än en gång ut och berätta om mitt företag och publicistiska arbete. Vilket så klart kastar positivt ljus också över Bjuvs kommun.
Publicistklubben Södra arrangerar den 15 mars en debatt om det de kallar hyperlokala medier och jag är i egenskap av journalist och utgivare av bjuvsnytt.se med i panelen. Plats HD:s redaktion i Helsingborg. Den 21 mars berättar jag min story för Skånes Journalistseniorer i Malmö.

 

På HD den 15 mars är jag tillsammans med samarbetspartnern och journalistkollegan Berit Önell som driver frilagt.se från Hörja utanför Hässleholm. HD:s chefredaktör Jonas Kanje, Kary Persson från Landskrona Direkt samt Joakom Ormsmarck från Bjäre NU är de övriga paneldeltagarna. Jag hoppas att ännu fler lokalt verksamma journalister och publicister dyker upp och hjälper oss sätta ännu större tyngd bakom orden och vårt arbete. 

Sedan 2012 har jag drivit min bjuvsnytt.se. En av landets allra första fristående onlinetidningar för lokalbevakning. Det hände i Bjuv för att jag råkar vara född och uppvuxen i dessa krokar. Även om jag i de tidigare tonåren flyttade vidare med föräldrarna till Viken och också har ett ben där. Liksom i Stockholm och övriga världen. Där jag tillbringat sammanlagt 44 år både inom media och regeringskansliet, innan jag blev en sk återvändare.

För att det behövdes
Det jag direkt märkte när jag kom till Bjuv 2012 var att Helsingborgs Dagblad, som ju dominerat kommunbevakningen i hela regionen i närmare 100 år, inte längre mäktade med att täcka in vad som händer i våra byar Bjuv, Billesholm och Ekeby. Fattigkommuner som inte genererade tillräckligt med intäkter vare sig på prenumerationer eller annonser.

Och eftersom jag visste vad som krävdes för att dra igång en tidning online, så gjorde jag det. Jag har ju tidigare t.ex. varit med och gjort nystart på tv4.se – för att bara nämna ett projekt.

Bjuvsnytt som tidningen av begripliga skäl fick heta, blev omedelbart varmt välkomnad av de boende i kommunen. Politiker, företagare samt kyrkan hade svårare att ta till sig att tidningen ”var på riktigt” men så småningom trillade polletten ner även där. Åtminstone här och där.

Den nya trenden
Kanske var det all den mediala uppmärksamhet både jag som person och mitt tidningsprojekt fick, som gjorde att alltfler också i det styrande skiktet, tog till sig att bjuvsnytt.se är en röst att räkna med i samhällsdebatten. SVT, TV4, Sveriges radio, Sydnytt, ETC, Journalisten mfl mfl. Alla ville de höra och berätta om det de kallade ”den nya trenden” inom journalistiken. Alltså hyperlokal samhällsbevakning online.

I takt med att invånarna både i och utanför Bjuv hörde och såg reportagen – så spreds också genom mitt arbete ett positivt ljus över orten. Att jag också bjöds in av Kulturdepartementet att vara en del av Medieutredningen gjorde inte saken sämre. För Bjuv. Som tidigare annars förutom att bl.a. vara känt för Findus förknippades med Anna Anka och ett mord för länge sedan på Varagårdsskolan.

Eller som jag sa till en inflytelserik socialdemokrat i Bjuvs kommun:

- Hur många av dem du träffar på konferenser och möten kan säga att de bor på en ort där det finns en NYSTARTAD TIDNING? De flesta säger såklart att de har en NEDLAGD tidning eller en som inte speglar det lokala på just deras ort.

Politikern lyssnade förvånat när jag fortsatte:

- Men DU. Du kan säga att du kommer från Bjuv. Där det minsann finns en nystartad tidning. Inse att detta ger ett positivt intryck. Också för dig och hela kommunen.

När jag en tid senare sammanstrålade med samme politiker räckte han fram en hundring till mig med orden:

- Du är bra. Du har satt Bjuv på kartan!

De orden värmde. Dubbelt. Dels för att det kan vara nog så svårt att lära gamla hundar sitta. Dels för att jag faktiskt vet att det han sa stämmer. Jag HAR satt Bjuv på kartan med mitt företag. Som är min onlinetidning bjuvsnytt.se.

Hundringen jag fick var ett ekonomiskt bidrag till tidningens fortsatta utgivning. En summa som klarar mutgränsen men som gör stor skillnad för mig som redaktör och utgivare. Bjuvsnytt är ju trots allt också ett företag och i det här fallet finns det bara en möjlig inkomstkälla förutom min privata spargris. Och det är ekonomiska bidrag. Stora och små. Från nöjda läsare. Och i den bästa av världar också företag i form av annonser.

Vi är på riktigt!
På den fronten går det dock trögt. Förutom en handfull guldkorn till företagare lokalt i Bjuvs kommun – samt en extern – så är det uppenbart att företagen fortfarande fått ner den där poletten jag skrev om längre upp i texten. Och som säger att vissa kategorier har haft och har fortfarande, svårt att förstå att bjuvsnytt.se är ”på riktigt”. En riktig tidning med en stor läsekrets. En plats som syns och där text och annat innehåll läses. Låååångt utanför 50-skyltarna i Bjuvs kommun.

Nyfiken? Gå då in och läs och botanisera i våra artiklar. På bjuvsnytt.se.

Marianne Rönnberg Galmor

Chefredaktör, ägare, ansvarig utgivare

www.bjuvsnytt.se

 

Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.