SHOPPING Min finklocka har slutat fungera och ska till klockdoktorn på reparation. Därför köpte jag en ny. På Wish på nätet. Tänkte att ”de har väl blivit bättre”. Men icke! När klockan kom – så var den trasig!
Varför blir det alltid fel när man köper något som ser så fint ut på bild? Ofta är produkterna Made in China. Men det har gått några år sedan dessa handlare gjorde entré på nätet och man kan tycka att de borde ha lärt sig. Dessutom är Klarna inblandad i min klockaffär och det tog jag som en garant för att produkten skulle hålla måttet.

 

Att köpa klockor gjorde i Asien avskräcker i sig inte mig. När jag bodde i Tokyo, Japan, köpte jag flera fina och fungerande klockor. De såldes på ett särskilt område vid Tokyo Eki – en knutpunkt för järnvägen – och eftersom de både var snygga att se på och fungerade – kunde man skaffa sig en till varje outfit.

Klockan jag nu köpt via Wish är gjord i Kina och kostade några hundralappar. Den är tuff och skulle funka utmärkt som reservklocka tills min ”riktiga” kommer hem igen.

Jag öppnar emballaget. Nyfiken på vad jag ska hitta innanför cellplasten. Jodå, det är en klocka. Med metallarmband, precis som jag beställt. Jag provar storleken. Det är en herrklocka och det vill jag ha för den ska sitta löst på min handled.

Klockan är trasig!
So far so good. Men så tittar jag lite till på urtavlan. Det påminner om ”finn 5 fel”. Och ser plötsligt en liten silverpinne som ligger lös på vänster sida av boetten. Tittar lite till. Var kommer den ifrån? Jaha. På ”fem över hel timme” är det tomt. Där skulle pinnen sitta!

Åh! Jag blir verkligen besviken. Var det nödvändigt? Var alla klockor trasiga när de skulle packas? Har fabriken ingen kvalitetskontroll?? Suck!

Det blir att reklamera varan och fortsätta vara utan klocka. Nåja, jag har far Maltes Seiko runt handleden och det gör att jag trots allt kan hålla tiden. Och så påminner den mig om honom, vilket i sig är mysigt. Han finns ju inte längre bland oss här på jorden.

Svåra att kontakta
Först försöker jag få tag på företaget som står på avsändardelen av kuvertet – MGG Express Kina. Det visar sig – inte föga förvånande – inte vara så lätt. Telefonnumret funkar inte. På hitta.se har någon förmodad tidigare missnöjd kund tipsat om ett annat nummer till företaget. Jag testar det också men utan framgång. Så jag skickar ett sms till numret. Ännu ingen reaktion.

Sedan inser jag att jag måste ha kontakt med Wish – på vars hemsida jag köpt klockan. Inte heller på deras sida är det självklart att man kommer rätt. Och företag som gör sig svåråtkomliga är verkligen inget man känner förtroende för!

Där finns i alla fall en sorts chat – som jag öppnar. Tråkigt nog är siten mallad av dem så att man inte förrän långt fram i processen har möjlighet att själv skriva in vad som är fel och vad man vill.

Lovar berätta hur der går
Nåja, jag tar mig dit. Fyller i att klockan jag fått är defekt och att jag vill veta hur jag ska returnera den och få en ny. Hel.

Svarsautomaten på Wish-chatten meddelar mig att mitt ärende ska skickas vidare till en handläggare i företaget – som ska svara mig inom 2-3 dagar.

Undrar du hur det går? Jag lovar jag ska berätta.

Under tiden lyd mitt råd: Handla inget på WISH. Det kanske är rena lurendrejeriet!

Marianne Rönnberg Galmor


Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.