Eskil Wicktor vann på rutin men en gammal Buick blev publikfavorit och fick dra ett ärevarv då själva tävlingsmomentet inte gav full utdelning.
 
BURNOUTEN Den 15 versionen av Bjuvsburnouten gick av stapeln på lördagen och cirka 4000 personer trängdes på Hedvalla för att både se läckra bilar, träffas och umgås och vara med när 8 ekipage tävlade om vem som är värst på att bränna däck.

Lördagsvädret var perfekt. Det var både soligt och varmt hela dagen och på grusplanen där fordonen ställde upp var det nästan som en öken när vinden virvlade upp gruset så jag för ett ögonblick trodde att grillen hade börjat brinna på allvar.

Som vanligt hade folk med sig trädgårdmöblemang och picknickkorgar och passade på att umgås med både gamla och nya motorbekanta.

Bjuvstorps FF var som alltid arrangör för burnouten och ser man till att entréavgiften var 100 kronor per person och räknar med att burnoutgeneralen Lars-Conny Henningsson har rätt i sitt antagande att det kom cirka 4 000 personer så kan man inte dra någon annan slutsats än att föreställningen blev mycket lyckad för föreningen.

På Idrottsvägen gled den ena bilen efter den andra in. Till stort nöje för villaägarna som passat på att bjuda in släkt och vänner på både käk och skådespel.

 

 

Själva evenamanget inleddes redan klockan 9 på morgonen. Både före och efter Burnouten – dagens höjdpunkt – var det  ”Raggarkamp”, sedan motorsprängning på tid samt en uppvisning av räddningstjänsten och deras sätt att klippa upp en bil som råkat ut för en olycka.

 


Brandkåren var på plats för den händelse det skulle börja brinna alltför bra i däcken. De hade också en uppvisning i hur man klipper upp en trafikskadad bil.

 

 

 

 

Det var packat med folk runt avspärrningarna till det området där burnouten äger rum. Däcken blir heta och det sprutar både gnistor och gummislamsor kring föreställningen så det gäller att hålla sig på behörigt avstånd. Brandkåren står redo om de skulle behövas och Lars-Conny bad en stilla bön om att kåren inte skulle få ett larm under tävlingen. Det har nämligen hänt en gång!

I år ställde 8 bilar upp i Burnouttävlingen:
 
Micke Lappe med sin Chevrolet C10
Lasse Wilhelmsson med sin Lexus – ingen vanlig bil i sammanhanget
Eskil Wiktorsson med en Mercedes 300C
Simon Johansson med en Volvo 740
John Hallgren med en Nissan S15
Isak Jörgensson med BMW 528
Mattias Appelholm med en gammal Buick – en publikfavorit
Andreas Nilsson med en BMW 635Csi

Reglerna för tävlingen lyder så här:

- Bilen ska hålla sig inom den märkta sträckan.
- Bilen får ej gå för långt i sidled.
- Burnouten är slut vid motorstopp.
- Burnouten är slut vid däckexplosion.
- Bilen får inte stå helt stilla.

Bedömningen sker enligt följande kriterier:

- Helhetsintrycket.
- Publikreaktioner.
- Rök.
- Längden (tiden) har inge betydelse.
- Det ska vara show över burnouten.

 


Eskil Wicktors Merca både lät och rök mest och bäst och tog väl närmast en sk promenadseger i tävlingen.

 

 

 

Eskil Wicktor gjorde sin 15:e burnout och sa det var han sista. Inte oväntat tog han hem segern. Men publiken gillade dessutom Mattias Appelholm och hans Buick. Rostig och charmig på ett alldeles särskilt sätt. Det blev inte mycket av vare sig slirning eller rökmoln under själva tävlingsmomentet men då skrev hela publiken: One more time! One more time! Och Lars-Conny Henningsson kunde inte annat än att ge Mattias en gratisrunda.

Andreas Nilsson med en BMW635 Csi, knep andrapriset och stod för dagens överraskning när hans rök plötsligt färgades rosa – vackert mot hans klarröda bil.

Simon Johansson, som först inte tycktes få "fart" på backdäcken placerade sig trots allt på en tredje plats. Kanske innebar det tur att ha Eskil Wicktor i passagerarsätet?

fter själva tävlingen körde Eskil Wicktor ett "ärevarv" och gav publiken ytterligare rök att andas in. Du som inte riktigt vet vad Burnout innebär får ett smakprov här:

 

 

{source}<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/-WH40HoP7c0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>{/source}

 

 

 

På uppställningsfältet var det mitt på dagen fullt av bilar. Efter burnouten gav sig en del iväg. Ett antal bilägare dröjde sig dock kvar i det sköna vädret, mellan bilarna.

 

 

 

 

- Det blev nytt rekord både i kassa och publik, jätte kul för klubben, konstaterade Lars-Conny Henningsson på kvällen när pengarna var räknade.

På kvällen ordnade också som vanligt raggarna party i Billesholms Folkets Park.

 

Text och foto: Marianne Rönnberg Galmor

 

 

Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.