Från vänster kompisarna Jennie Bengtsson, Linnéa Edvinsson Nilsson och Erika Nilsson, som i sommar testat att driva en bakfirma tillsammans.
 
HELA KOMMUNEN Bjuv har som första kommun i Skåne köpt in konceptet Ung drive där ungdomar 14-16 år får prova på att driva eget företag. –Det har sina sidor att känna varandra så här bra när man ska försöka få struktur på arbetet, säger Erika Nilsson, Jennie Bengtsson och Linnéa Edvinsson Nilsson.

Via Ung drive har tio bjuvsungdomar fått prova på att vara entreprenörer. Joakim Olsson, 20 år och själv  företagare sedan flera år, har varit bjuvsungdomarnas coach.

Inför sommaren åkte Joakim Olsson runt på kommunens skolor och presenterade idén med att driva eget företag. Ett trettiotal elever sökte till projektet. Tio blev utvalda. Efter diskussioner med Joakim formade de tio tre grupper. Erika Nilsson, Jennie Bengtsson och Linnéa Edvinsson Nilsson – som bestämde sig för att baka. Samt två flickor som erbjuder nagelvård i Ekeby och ett killgäng som arrangerar en basketturnering. Var och en av de tio fick 1 000 kronor i startbidrag.

Gamla kompisar
Erika Nilsson, Jennie Bengtsson och Linnéa Edvinsson Nilsson bor alla längs samma gata i Södra Vram,  en del av Billesholm. De är alla snart 16 år gamla och har gått i samma klass i flera år. Känner varandra utan och innan. Eller det var i alla fall vad det trodde fram till att de började driva sitt sommarbageri tillsammans.

För att hänga med varandra i skolan och på fritiden visade sig inte vara exakt samma sak som att arbeta tillsammans och ha en gemensam ekonomi.

- Det visade sig vara litet si och så med att få struktur i arbetet, säger de alla tre. Det var inte heller lätt att till exempel ge kompisar order.

Svårare än väntat
Tjejerna har drivit ett bageri tillsammans hemma i Erikas kök. De har bakat muffins och tårtor så det stått härliga till. Att hitta kunder har dock inte varit så lätt som de trott det skulle vara. Visst har de sålt en del men människor har också varit skeptiska till dem och inte velat handla. Vad, kan de inte riktigt förstå. De har haft visitkort som de delat ut och de har också gjort personliga besök på exempelvis äldreboende och i affärer. Även spelbutiker och frisörsalonger har de besökt och folk har hört av sig och flickorna har bakat på beställning. Men kanske inte så mycket som de tänkt.

- Vi hade nog trott att särskilt äldre personer skulle tycka det var käckt av oss att jobba med det är och därför köpa våra kakor och grejer. Men så var det inte.

Varför bageri?
Att det blev just bageri de skulle syssla med var inte givet från början. Under sitt första möte med coachen Joakim Olsson diskuterades olika idéer.

- Ja, jag spelar fotboll, säger Jennie, så det var det jag tänkt hålla på med när jag sökte. Men ingen annan ville det så då fick det bli bageri.

- Joakim har varit väldigt bra, fortsätter tjejerna. Han är inte så mycket äldre än vi själva och förstår hur vi tänker och har det. Det har underlättat.

Värdefulla lärdomar
Ett första steg för de nyblivna företagarna var att hitta på ett namn till företaget.

- Vi satt och pratade och lekte med olika ordkombinationer, berättar Linnéa Edvinsson Nilsson. Vi testade bland annat med Chic Chic – men det lät inte bra. Och så kom någon med Chic Chak och Ja! – där satt det!

Kan ni baka då, är min nästa fråga. Alla tre skrattar. Berättar att det varit en riktig experimentverkstad hemma i Erikas kök.

- Vi har tagit vad vi haft. Testat hela tiden. Precis som Kajsa Varg!

- När vi inte haft någon beställning har vi gärna provat att göra helt nya grejer, tillägger Linnéa.

Under vårt besök tillverkas muffins. Grunden ser ut att vara ”vanlig” sockerkakssmet. Genom ugnsluckan ser vi hur de små miraklen växer och blir härligt gyllenbruna.

Väl ute ur ugnen ska de ”kläs på”. Linnéa har den senaste stunden tillverkat något med mandelmassa, vatten och v ä l d i g t grön karamellfärg. Nu kavlar hon och skär ut gröna rundlar som läggs på kakorna. Rundlarna sätts fast med röd sylt. Till slut, som pricken över i:et stör bagerskorna silverkulor över de små rara bakverken.

Plus minus noll
Jens Billeskolan i Billesholm har inkommit med en beställning på tårtor för 50-60 personer. Mindre erfarna bagare hade darrat inför uppgiften – men inte Erika, Jennie och Linnéa.

Pengarna de fick i startbidrag – tillsammans 3000 kronor – har gått på ett ut med kostnaden för de ingredienser de behövt till baken.

I augusti ska både deras och de övriga projekten inom ramen för kommunens inköp av Ung drive-projektet utvärderas.

Ska ni fortsätta som bagare efter det här?

- Nej, säger alla tre. Vi har lärt oss mycket av det här. Bland annat att samarbeta och att prata med varandra innan vi gör något. Men vi har helt andra planer för framtiden.

- Jag ska bli lastbilschaufför, säger Linnéa. Läsa på transportlinjen på Lantbruksskolan i Svalöv.

- Jag ska gå samhällsvetenskapsprogrammet på Campeon Frigymnasium i Helsingborg, säger Jennie. Jag gillar ämnen som samhällskunskap, historia och religion och jag kan tänka mig något jobb inom exempelvis FN. Jag har lätt för att prata. Politik vore kanske också kul.

- Jag vill i grunden jobba med människor, säger Erika. Hjälpa dem. Jag har funderat på läkare.

Fotnot: De övriga sex ungdomarna som fått chansen att prova på att driva eget företag är verksamma inom nagelvård och fotboll.
FAKTA OM UNG DRIVE

UngDrive är en utbildning i företagande och entreprenörskap, där du med stöd av unga entreprenörer/coacher får hjälp att hitta och utveckla din egen drivkraft, lära dig allt du behöver för att lyckas i ett eget sommarlovsföretag och tjäna pengar på en egen idé.
Konceptet riktar sig till ungdomar, olika åldersgrupper i olika kommuner. Du driver en egen verksamhet under sommaren utifrån dina egna idéer, med stöd från coacher i UngDrive. I konceptet ingår utöver inspiration och coaching (under kickoffen) ett startkapital.

 

Text: Marianne Rönnberg Galmor               Foto: Lars Svendsen

Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.