En av många lastbilar som väntar på väg 110 innan de blir insläppta på området på fryslagret.
TRAFIK Det nya fryslagret på Findus innebär markant ökad lastbilstrafik vid in- och utlastning. En del bilar väntar dessutom på 110:an tills de får köra in på själva frysområdet och det kan både vara en trafikrisk och en sanitär olägenhet.
Men vägen in till fryslagerområdet från Kristinetorpsvägen är spärrad med en bom som inte är öppen dygnet runt vilket innebär att det oftast står ett antal lastbilar parkerade i närheten av korsningen 110:an-Kristinetorpsvägen. Bilar som skymmer sikten men som också på andra sätt stör ordningen.
- Dessa chaufförer tvingas leva sina liv i hytten på lastbilen. Utföra sina behov i diket vid sidan om bilen. Sanitär olägenhet är vad det är! skriver Benny Trollehjelm från Ekeby. Han fortsätter:
- Findus måste ta sitt ansvar och tillgodose dels parkeringsplats för lastbilarna och även en plats där chaufförerna kan utföra sin toalettbehov.
Enligt Benny Trollehjelm väntar chaufförerna på att få en lastorder vilket i sig kan medföra en risk för annan trafik som kanske behöver de här parkeringsfickorna vid eventuell punktering etc.
- Findus tag ert ansvar nu, avslutar Trollehjelm.
Vi vänder oss till Henrik Nyberg, marknadsansvarig på Findus.
- Detta är en fråga för Kloosterboer. Jag informerade deras VD Maarten Res igår kväll om din fråga och de återkommer snarast med ett svar.
Henrik Nyberg lägger till att det finns såväl rastplats som hygienutrymmen. Detta utgör en del av lagret. Det finns också duschar och toaletter i det lilla entréhuset som alla bilar måste passera för att komma in till fryslagret och enligt Nyberg används dessa flitigt.
- Det är extra många bilar under juli -september eftersom det är då som vi har störst utlastning av ärter till Italien, tillägger han.
- Ibland kommer lastbilar tidigare än de har slottid och då kommer de inte in på området förrän det är deras tur. Det är alltså inte samma bilar som står på väg 110 under långa perioder, avslutar Henrik Nyberg.
Någon dag senare kommer också svar från Kloosterboer Sweden AB på klagomålen om bilarna på väg 110:
”Vi förstår att det nya fryslagret med sina 38 meters höjd och enorma kapacitet har väckt nyfikenhet i området och vi uppskattar intresset som byborna har visat till vår verksamhet, säger VD:n via sin assistent.
Vi förstår också, att den utökade lastbilstrafiken inte har gått obemärkt förbi och gett uppskov till frågor och kanske till och med oro. Meningen att bygga detta stora fryslager i anslutning till Findus fabriker var att minimera transporterna mellan Helsingborg och Bjuv och därmed påverka miljön positivt. Emellertid måste fortfarande varorna fraktas från Bjuv till kunderna i resten av landet och även exporteras till utlandet. Kloosterboer ser till att koordinera dessa transporter på ett optimalt sätt.
På vårt område finns parkeringsplatser för 32 väntande lastbilar och trailers plus 16 portar för lastning och lossning. Så fort de har kommit in på vårt område disponerar chaufförerna ett fullutrustat kök med matplats, tillgång till varma drycker och vatten, toaletter, dusch och gratis wifi.
Svårt hålla exakt tid
Det finns fasta tidsbestämmelser mellan tranportörerna och Kloosterboer men chaufförerna kör långa sträckor och har ibland svårt att matcha den utsatta tiden, speciellt under perioden juli till september då trycket med ärtsäsongen och exporten till Italien ökar. Eftersom det är samma design på alla lastbilar i ett transportkompani är det lätt att tro att samma lastbil har stått länge på en parkeringsficka men så är alltså inte fallet.
Vi kan försäkra Er, att Findus i samarbete med Kloosterboer har minutöst planerat detta bygge för att på bästa sätt minimera påverkan av lastbilstrafiken i bygden. Vi kan även försäkra Er, att både Findus och Kloosterboer är seriösa företag som lägger stor vikt på hållbarheten, både för människorna och miljön”.
Svaret är långt och utförligt. Men saknar trots detta faktiskt information om vad Kloosterboer sagt och gjort till och mot de transportföretag som äger de bilar som stannar längs 110:an. Vi pekar på denna ”lucka” och får ytterligare ett svar från företaget. Denna gång mycket kort:
"Inte olagligt"
- Det är inte olagligt att parkera en liten stund i parkeringsfickorna längs väg 110. Lastbilschaufförer, som alla andra trafikanter, måste själva ansvara för att respektera lagen när det gäller trafikregler och andra förordningar.
I korthet: Det är upp till var och en var man parkerar och uträttar sina behov.
- Dessutom har det, under den senaste veckan varit betydligt färre som parkerat på väg 110, eftersom vi har försökt styra utlastningen av ärtbilarna till kväll och natt, avslutar assistenten från Kloosterboer.
Hur det förhåller sig med det senare kan vara svårt att bedöma. Varje gång vi åker sträckan ser vi 4-6 långtradare stå i parkeringsfickorna men något mönster har inte kartlagts. Men påståendet väcker tankar. Hur ska det tex se ut när Findus på andra sidan av sitt område, längs med Billesholmsvägen, ska behöva ha lastbilar för att transportera tomater från de planerade växthusen där. Ska även dessa chaufförer ha en bom att vänta vid någonstans? Var ska de hitta toa och annat när de angör Bjuv före angiven slottid?
Detta får så klart framtiden utvisa. Vi följer utvecklingen.
Marianne Rönnberg Galmor