Killarna med autentiska RAF-cyklar och tidstypiska uniformer väcker alltid stor uppmärksamhet när de är ute och kör.
MOTORCYKLAR Under den gångna helgen var det dags för 2014 års version av Skåne Rundt – MC-rallyt för veterancyklar. Drygt 100 rariteter deltog i loppet där bara cyklar tillverkade t.o.m. år 1945 får delta.
Några åldersgränser för förarna i loppet finns inte. Här kan man vara hur gammal som helst och cykelägare från såväl Sverige som Norge, Danmark, Tyskland och Schweitz fanns på lördagen på startlinjen.
Cyklarna i Skåne Rundt är uppdelade i olika klasser. Klass A – den högsta och äldsta klassen – fanns inte representerad på startlinjen. Inte så konstigt kanske eftersom dessa cyklar måste vara tillverkade före 1904 och alltså skulle vara hela 110 år gamla! Men nästan lika gamla motorcyklar fanns på plats. Eller vad sägs om detta:
Klass B - Cyklar tillverkade mellan 1905 och 1918. 5 cyklar deltog
Klass C - Cyklar tillverkade mellan 1918 och 1930. 40 cyklar deltog
Klass D - Cyklar tillverkade mellan 1930 och 1945. 62 cyklar deltog
14 motorcyklar, flera av dem med sidovagn hade en passagerare ombord.
Startskottet gick kl. 08.00 från Örenäs slott utanför Gumslov. Cyklarna startade i en förutbestämd ordning med de äldsta först, och med 30 sekunders intervaller. Det var en imponerande parad av sällsynta ekipage och i många fall förare i originaldräkter. Luften var dränkt av blå rök från bränd motorolja när motorcyklarna gasade iväg till första etappen av rallyt som gick längst Sydkusten och slutade i Åhus. På vägen gjorde man några stopp och besökete bland annat Motordagen i Svedala samt smorde kråset med traditionsenlig äggakaga i Smygehuk.
Fika hos Christer i Åvarp
I etapp 2 återvände cyklarna till Örenäs slott via Söderåsen. Nytt för i år var ett besök hos Christer Sandgren i Åvarp, Norra Vram, för rallyts sista kaffepaus. Christer visade upp sin samling av gamla motorer och ekipage.
Inför motorcyklarnas ankomst startade Christer upp en 1-cylindrig Tennkulemotor med 50 liters volym. Motorn satt tidigare på en fiskebåt som var ute till havs 3 månader i stöten. Då gick motorn i stort sett hela tiden.
Motorn rönte stort intresse bland MC- knuttarna. Då och då drog Christer upp varvtalet i motorn och då skakade marken runt omkring motorn i något som mest liknade en jordbävning.
Sammanlagt körde cyklarna en imponerande sträcka på 50 mil, berättade rallyledaren Mats Munklinde.
Vadå läkare?
Detta är ett bra tillfälle för cykelägarna att testa sina cyklar, sa han. Med sig har man en teknikbil för att avhjälpa eventuella problem som kan uppstå på vägen. En servic bil fraktar deltagarnas personliga tillhörigheter så att de kan klä om till den gemensamma middagen, och den traditionella hjortsteken på Åhus Strand, i slutet av etapp 1.
På vår fråga om det finns någon läkare i funktionärsföljet, svarade Mats:
Det har vi inte tänkt på. Det är fokus på cyklarnas tillstånd som gäller här. Men det finns kanske några läkare bland förärarna. Om det skulle behövas!
Under rallyt delas det ut en hel del priser. Vinnarna röstas fram av deltagarna själva.
Man väljer bland annat en totalsegrare, en passagerarklassegrare, åldersklassvinnare, bästa kvinnliga förare samt bästa militär. Pris delas ut till i genomsnitt var tionde deltagare.
Perfekt avslut
Henry Svensson från Uddebo har deltagit i rallyt i många år. Henry som har flera cyklar hemma i sin samling, tog i år med sig en Monark Albin M42 500 cc, tillverkad 1945.
Årets rally markerar för honom ett avslut på en lång och framgångsrik karriär som inköps- och produktionschef inom dörrindustrin. På frågan om hur det har gått svarade Henry:
- Allt var perfekt. Men äggakagan i Smygehuk var bäst!
FAKTA OM SKÅNE RUNDT
Veteranrallyt Skåne Rundt anordnas varje år av Motorcykelhistoriska Klubben Syd (MCHK) och sammanhållande är Mats Munklinde.
MCHK ingår i riksorganisationen Motorcykelhistoriska Klubben och medlemmarna jobbar med att bevara, renovera och hålla liv i gamla, originella eller unika motorcyklar. De håller "ett rullande museum i gång". Läs mer på: www.mchksyd.com.
Text och foto: Joseph Galmor