MOTORER Bjuvsnytt har varit på ett längre besök hos Christer Sandgren och ska fördjupa sig mer i hans samling än förra besöket då han stod värd för en fika under Skåne Runt.
Chisters intresse för motorer började när far var borta och den då unge pojken gick på upptäcktsfärd bland hans motorer. Idag har han själv inte bara en stor tekniksamling, han är också en hejare på motorer och det är till Christer man ringer som en sista utväg för att få igång gamla motorer.
Rundturen hos Christer börjar ute på gården, där han har de större diesel- och tändkulemotorerna, lokmotor, diesellok osv.
När jag hoppar ur bilen, så är välkomstkommittén snabbt framme, dvs Jack, en stor rottweiler som patrullerar.
Första anhalten bland Christers samling är dieselloksmotorn som vi tar en närmare titt på.
- Den skulle egentligen skrotas, men ordförande i Tändkulans vänner fick nys om den och tipsade mig, så vi hämtade den i Svenljunga, berättar Christer.
Igång med tryckluft
Atlas Diesel har bara tillverkat två motorer av denna modell. Motorn är en sexcylindrig tvåtakts diesel på 450 hästkrafter på 750 varv och har en vikt på 11 ton. Cylindervolymen är ca 46 liter. Man blåser igång den med 25 kilo lufttryck i cylindrarna.
Kort livstid
Åren 1948-1949 byggde Nohab loket med två Atlas Dieselmotorer till SJ, som skulle ha ett hydrauliskt drivet växellok. Mellan 1949 och 1952 användes loket för provdrift. Sedan ställdes det undan och i mitten av 1960-talet skrotades det eftersom det inte funkade som det var tänkt.
Tvilling i bogserbåt
Motorerna plockades ur loket. Den ena blev ombyggd till generatoraggregat och det är den motorn som Christer har. Den andra sitter i en bogserbåt i Stockholm, och ägaren som bor i båten, kan inte startat den, så Christer har blivit tillfrågad om han kan komma och starta den. Christers egen lokmotor har han startat flera gånger när den var uppställd i tvätthallen, så det ska nog gå, menar han.
Reservaggregat
Bredvid diesellokmotorn står det en annan motor.
- Det är en Deutz, förklarar Christer snabbt. En fyrtaktare från 1937. Den har varit i drift som reservaggregat tills nyligen.
Magnetiseringsgeneratorn gick sönder på den och en månad senare fick Christer reda på det.
Förvånad elchef
Christer som även samlar på ovanliga gamla motorer ringde upp en förvånad chef som hade hand om motorn på elektrikeravdelningen på Höganäsbolaget i Bjuv. Christer frågade vad de skulle göra med det trasiga generatoraggregatet.
- Hur f_n vet du något om detta, undrade chefen.
Christer brister ut i skratt när han berättar.
- Jag får ju många tips från folk, berättar Christer,som fick ta hand om motorn om han lovade att inte lägga ut den på ”Blocket”.
- Chefen har varit på besök här i samband med ett traktorrally, och tyckte då att motorn hade kommit i rätta händer, säger Christer.
Väger fyra ton
Motorn väger fyra ton, dess generator två ton och cylindervolymen är på ca 35 liter. Det är en sexcylindrig fyrtaktsmotor på 220 hästkrafter vid 750 varv. Den startas också med hjälp av tryckluft men med en spak som flyttar kamaxeln i sidled. Tre av cylindrarna går över i tvåtakt där man släpper in tryckluften. På de tre kvarvarande cylindrarna startar motorn. Sedan fäller man tillbaka startspaken och de förstnämnda cylindrarna återgår till fyrtakt och då är hela motorn igång.
- Det är en finurlig motor, konstaterar Christer med ett leende.
Sveriges största
Vi går vidare till nästa motor som nog är den mest kända i Christers samling. En Tuxham på 54 liter cylindervolym. Christer har gått ut med att den är Sveriges största encylindriga motor och han har inte stött på något mothugg. Den motorn startar Christer varje år. Det är en semidiesel vilket innebär att på tomgång går den som en tändkulemotor och på full gas går den som en dieselmotor.
Köpt i Danmark
Tuxhamen köpte Christer av en dansk samlare som skulle sälja den efter tio år. Han hade lyft av den från en fiskebåt som hade ingått i en fiskeflotta som fiskat lax vid Grönland. Under hela laxfiskesäsongen, som varade i 3 månader, så var motorn hela tiden igång och det kom bunkringsfartyg och la till med färskvaror och tog fisk med tillbaka hem. Två månader efter köpet så startade Christer motorn, filmade det hela och skickade till dansken - som blev eld och lågor eftersom han själv aldrig hört den igång. Exalterad kom han över till Christer och filmade motorn när den startades och lade ut resultatet på Youtube.
En dansk och en tysk
Det finns en likadan motor på ett museum i Danmark. Den står på ett betongfundament, men ingen har startat den pga. rädsla för av att den inte står kvar så.
Namnet Tuxham är e sammanslagning av namnen på de två som startade företaget på 1870-talet i Valby, Danmark. Dansken Tuxen och en tysk som hette Hamerick.
Tuxhamen är tillverkad 1957 och är på 105 hästkrafter vid 290 varv. Den startas med 10-15 kg tryckluft och tomgången är på 90-100 varv när den är varm.
Pris 1kr
Längst inne i gömmorna i Åvarp hittar man ett diesellok!! Det har stått på Brösarps museumsjärnväg. De fick ett ultimatum från miljönämnden att ta in loket som stod ute, eller göra sig av med det. Det var inte i körbart skick och folk vill bara åka ånglok. Så några bekanta i föreningen ringde Christer och frågade ifall han ville ta emot ett lok. Han betalde 1kr (?) för loket, men frakten kostade desto mer.
Gått som växellok
Loket av märket Windhoff hade använts bland annat som växellok på Köpingebros sockerbruk. Ett liknande fanns på Garvämnes AB i Landskrona och ett på Hasslarps sockerbruk. Motorn, som Christer inte tror är originalet, är en fyrcylindrig förkammardiesel på 55 hästkrafter vid 1000 varv och märket är Demag Kämper. Vikt 11-12 ton. Topphastigheten är hisnande 25km/h!!!!!
Den är treväxlad med fram och back samt frikoppling. Enligt Windhoff´s egna listor så är Christers lok tillverkat 1921 – och därmed det äldsta bevarade loket från Windhoff. Windhoff började tillverka lok 1917 och då såg de flesta ut som ånglok.
Rudolf Diesels konstruktioner
En annan motor som Christer är stolt över är en tidig dieselmotor tillverkad 1911 av AB Diesels Motorer. Det var Marcus Wallenberg som 1898 köpte de svenska rättigheterna till dieselmotorns konstruktion av Rudolf Diesel och samma år startade han AB Diesels Motorer i Stockholm. Rudolfs motorkonstruktion fungerade inte som det var tänkt men sedan Jonas Hesselman anställdes år 1900 blev det ändring på detta. Hesselman hade många bra lösningar och patent på utvecklingen av dieselmotorn, som många andra länder tog efter. Redan 1902 hade Hesselman konstruerat en helt ny motor, som de kallade för K-modellen, och det är just en sådan Christer har.
Parallell twin
Motorn är en tvåcylindrig fyrtakt, sk parallell twin, som innebär att kolvarna går parallellt och tänder varannan gång i cylindrarna med jämna steg.
- Den har en väldigt jämn och fin gång, påpekar Christer. Motorn har ingen bränslepump med högt insprutningstryck - som i en modern motor. Det sitter en tvåstegs kompressor på sidan av cylindern, som drivs av vevstaken och komprimerar ett tryck på 50-60 kilo, som blåser in dieseln i cylindern.
Har stått i Göteborg
Den väger 8-10 ton och har 72 hästkrafter vid 310 varv. Motorn har stått på Barlastplatsen i Göteborgs avloppsverk. Ramlagern är tyvärr sönder på Christers motor och det skulle kosta honom för mycket pengar att gjuta nya, så det får vara.
En liknande encylindrig Dieselsmotor från 1913 har Christer och Kennet Andersson från Munka Ljungby varit med och startat. Den hade inte varit igång sen början av 1960-talet och stod i Ulricehamns gamla vattenverk, där både byggnader och motor med vattenpump är K-märkta.
En helt annorlunda raritet i Christers samling är en Austin Healey Sprite, så kallad Frogeye av 1958 årsmodell, som kommer från Vittsjö.
Lågt miltal
Bilen var ny sommaren 1958 i Helsingborg och i december samma år köpte Stig Emond bilen. Han meckade och hans fru Lena körde någon tävling med den. Stig trimmade bilen och förbättrade väghållningen samt satte någon gång mellan 1959 och 1962 på en Chorrock-kompressor. Bilen är registrerad för att köras på gatan, men är preparerad för någon form av banracing. Den har enbart gått 2 595 mil och de enda ingreppen i karossen som gjorts är att lamporna flyttats från motorhuven till skärmarna. Den är aldrig rostlagad.
Bromsarna är av samma slag som de som sitter på Sebring Sprite, och som det endast tillverkades sju stycken av, specialbyggda bilar för banracing. Men innan Christer ger sig ut på vägarna med den, så ska alla oljor och gummidetaljer till motor, axlar och bromsar bytas, eftersom den inte varit körd och i trafik sen 1977. Sonen Carl köpte bilen 1972 och sålde den till sin bror 1977. Christer köpte den 2012.
Tidigt tekniskt intresse
Christer har varit teknisk intresserad ända sedan 10-11-årsåldern. När hans pappa var på jobbet, smög han sig upp på vinden till pappans 98-kubiksmotorer och övriga motorer. Som han inte fick röra! Den unge Christer skruvade isär och ihop dem innan fadern kom hem, så att hans hemliga intresse inte blev avslöjat.
Planerar museum
I de egna kretsarna är han känd för att samla på gamla tekniska saker och folk hör gärna av sig när de får nys om att något som skulle passa honom ska kastas eller avyttras. Det mest intressanta att samla är de udda sakerna, tycker Christer. Och udda saker har man många i samlingen. Han planerar att göra ett museiliknande förråd av sina tekniska prylar. I en del av verkstaden så att det är lättare att visa upp när det kommer besök. Christer visar gärna sin samling för intresserade för ”man lär sig alltid något nytt om detgamla”.
Påläst och kunnig
Hela tiden noterar jag Christers inte bara stora intresse för tekniska saker, och då främst gamla motorer som han vill bevara för eftervärlden, utan också ett väldigt kunnande om hur motorerna fungerar och dess historik. Han har mycket litteratur och är väldigt påläst och kunnig inom sina ämnen.
Förutom det som nämns i detta reportage så har Christer samlat på sig det mesta som tex plogar, truckar, traktorer, gamla lödkolvar, sovvagnsinredning, radiobil, gamla skiftnycklar etc.. Samlingen är den största privata som undertecknad någonsin har sett!
Text och foto: Mikael Nerberg