SKOLAN På Brogårdaskolan i Bjuv varvar elever och lärare skolarbetet med stunder av sk Mindfulness. På så sätt har t ex klassen Boken 6B gått ifrån att vara ett gäng mycket busiga barn till att bli medvetna och studieinriktade elever.
Idén med att låta skolbarnen koppla av en stund med hjälp av Mindfulness kom ursprungligen från kuratorn Anna Malmberg och kollegan Susanna Löthner. Det var hösten 2013 och sedan dess har de två föreläst för både pedagoger och barn om nyttan med att varva ner en stund och ”bara vara” i sitt inre.
bjuvsnytt.se besöker klassen en tisdag för att vara med på en sk kropps-scanning i klassen.
Klassföreståndarinnan Ingela Jarmstad Andersson och barnen hjälps åt att dämpa ljuset i klassrummet. Persienner dras ner. Lampor släcks. Och Anna Malmberg sätter på en CD-plattan.
Stängda eller öppna ögon
De allra flesta blundar och lyssnar. Även om det är helt okej att också sitta och lyssna med öppna ögon. Vi börjar högst upp på kroppen. Kopplar av i huvud, hals och axlar. Tänker oss sedan ner i bröst och mage. Andas in – och ut. Känner efter vad som händer i kroppen.
I och med att man blir fullt sysselsatt med att lyssna på rösten på skivan och följa instruktionerna som ges där släpper man tankarna på allt annat omkring.
- Vad händer när du andas iiiiiiiiiiiin, säger rösten. Och uuuuuuut?
Känner du något?
Känn, känn. Nu är det rumpans, lårens, benens och fötternas tur. Känner du något? Pirrar eller sticker det? Vad händer?
När även tårna slaknat är övningen slut. Hade den pågått ett par minuter till hade jag personligen nog somnat men nu går någon sakta och öppnar persiennerna så att det gråregniga ljuset börjar sippra in till oss igen. Lamporna tänds efter en stund. Det är viktigt att man ”kommer tillbaka” till vardagen litet långsamt när man varit inne i en så skön och lugn känsla.
- Jaha, säger jag till eleverna. Vad tycker ni om det här då?
Eleverna med på noterna
- Det är jättebra, säger de nästan samstämmigt. Vi har blivit mycket lugnare sedan vi började med de här övningarna.
Det känns smått fantastiskt. Hela gänget är i 12-årsåldern och det är inte ofta man som vuxen hör så unga människor uttala sig om den här typen av ”själavård”. Men de är alla överens om nyttan med att få de här korta avslappningsstunderna och utvecklar varför. Några säger att de använder metoden även hemma.
Huvudvärken försvinner
- Det är så rofyllt. Ibland när jag har huvudvärk och känner mig stressad gör jag så här, säger en elev.
- Jag brukar göra så när något svårt hänt, fortsätter nästa.
- En flicka som tränar och tävlar i gymnastik berättar att hon använder Mindfulness innan hon ska tävla. För att slippa vara nervös.
"Rena sömnpillret"
Alexander Tullgren har ett annat sätt att uttrycka att han tycker metoden är bra:
- Jag somnar nästan innan jag kommit igång, säger han.
Anna Malmberg säger att Mindfulness mycket väl kan användas när man tex står i en kö och tycker allt går för långsamt. Man kan ta en ”snabbväg” till lugnet genom att djupandas med hela kroppen. Ända ner i tårna.
- Jag har ju inte tid att vänta, tycker många. Men egentligen spar vi ju inte tid på något konto så det där är nonsens, säger Anna Malmberg.
- Det är vi själva som styr vår tid – och hur vi reagerar på saker. Och med hjälp av den här metoden kan man varva ner och ta saker som de kommer istället.
Kan inte köpas för pengar
Ingela Jarmstad Andersson skojar till det litet:
- En gång när jag var i Konsum i Billesholm – numera ICA – så sa jag: Kan jag få köpa 8 burkar tid? berättar hon.
- Först såg folk ut som fågelholkar. Sedan fick jag ett smajl. Någon tid fick jag däremot inte köpa!
Ingen busklass längre
Det är eleverna i klassen som själva kommer in på att de i trean faktiskt var en mycket busig och okoncentrerad samling. Klassen har delats och satts ihop igen några gånger. Ett tag var de hela 26 elever. Idag är de 18. Vikarierna har kommit och gått.
- Då var vi ibland så busiga att vi sprang på bänkarna, säger en flicka. Men vikarierna brydde sig inte utan satt bara och rättade prov och sånt.
- Med vikarier kan det bli så där, förklarar flera elever för mig. Man tar sina chanser. Testar dem. Det är också lätt att lura vikarier för de vet ju inte alltid hur långt vi kommit i böckerna etc.
- Det kändes som att lärarna på den tiden aldrig brydde sig riktig, säger Alexander xxxxx. Att det var vi som fick lära dem.
Sträng lärare hjälpte
Men så kom Ingela Jarmstad Andersson in i bilden och då blev det ordning och reda.
- Hon vara sträng och det var bra, säger klassen. Vi tycker väldigt mycket om vår fröken!
Barnen i den här klassen är numera väldigt skötsamma och duktiga, enligt Ingela. De har utvecklats på ett fantastiskt sätt. De bryr sig om varandra och hjälps åt. Och en stor del i förbättringen beror på att barnen regelbundet numera har stunder då de kopplar av med Mindfulness.
- Numera förstår vi också hur viktigt det är att koncentrera sig och vi försöker också tänka på att ju högre upp i skolan vi kommer desto fler olika lärare får vi igen. Som vi måste lyssna på om vi vill få bra betyg och lyckas.
Läs också artikeln om varför Mindfulness är bra och vad barnen tycker om metoden.
Text och foto: Marianne Rönnberg Galmor