- Jag har inget emot att folk kallar mig Bonnen, säger bonnen själv, Sven Jönsson. Som med träget arbete med cyklar och fyrverkerier, satt både Södra Vram och Billesholm på kartan,

NYFIKEN PÅ Berättelsen om Sven Jönsson är inte bara en berättelse om cyklar och fyrverkeri. Den handlar minst lika mycket om strävsamhet och hårt arbete. Om ett arv och en vilja att skapa ett gott liv.
Jag har dragit på smilbanden åtskilliga gånger åt ”Bonnens” i Södra Vram hemgjorda, stora skylt på E4:an, strax efter Tranarpsbron, när man kommer norrifrån. På skylten står det: Välkommen till Sveriges största cykelaffär.

Till ”Bonnen” har jag själv, när jag under olika helger och ledigheter vistats i Skåne, kört för att köpa cyklar. Till barnen och någon gång också till oss vuxna. Samtidigt har jag köpt blommor och krukor hos Daniel, som har försäljning på samma gård.

Sven Jönssons cykelaffär mitt emot Billesholms Folkets Park är således på ”mammas gata” för mig och under många år har jag sett den växa. Men att den skulle vara något som förknippas med ord som ”största” har ärligt talat aldrig slagit mig.

Tvingats tänka om
Nu tvingas jag tänka om.

- Vi är den cykelaffär idag som har flest cyklar och modeller hemma, säger Sven Jönsson, mannen som mest personifierar ”Bonnen” och som, tillsammans med sin äldre bror Lars hjälp, byggt upp verksamheten. Så att folk kan välja och vraka.

- Det finns kanske de cykelaffärer som har större omsättning än vi. Men vi är absolut störst när det handlar om omedelbar leverans. Kunderna kommer från hela Sverige idag.

Men vi tar det från början:

Sven Jönsson är född 1960 och hans bror Lars är tio år äldre. De två tog över arbetet med gården och mjölkkorna i Södra Vram, i utkanten av Billesholm, efter sin far. Det betydde mycket jobb och lite pengar. Stallarna var omoderna och pengar till renovering fanns t.ex. inte.

- Det fanns ingen framtid för oss i det, konstaterar Sven Jönsson. Vi insåg att vi kommer att jobba ihjäl oss . Hur vi än slet så låg lika mycket arbete som man jobbat undan, ogjort framför oss.

- Så småningom bestämde vi oss också för att trappa ner.

En ledig affärsnisch
Sven hade redan som 14-åring börjat reparera begagnade cyklar. Det fanns ett par cykelverkstäder i trakten men de drevs av äldre, som inte hade några planer på att expandera. Så här hade den unge Sven helt klart en marknad.

Storebror Lars hade bil och körkort och hjälpte till att hämta begagnade cyklar från olika håll. Som Sven reparerade och sålde vidare.

- Efter hand blev det mer och mer, konstaterar Sven på sitt alldeles egna, sakliga sätt. Vi började i liten skala och sedan har vi byggt till och ändrat om, eftersom behoven uppstått.

Cykelsäsongen börjar i slutet av februari – början av mars - och så länge den sedan varar ser man ständigt kunder komma och gå hos Bonnens. Parkeringen utanför Parken fylls och töms. Om och om igen. Dagarna i ända.

Flexibla öppettider
Butiken har öppettider men det är sällan de följs till punkt och pricka. Åtminstone Sven Jönsson själv, är för det mesta där.  Kommer en kund fem minuter före stängningsdags så fortsätter butiken att vara öppen tills han eller hon gjort sitt ärende.

Cykelaffärerna går alltså som smort. Men under vintersäsongen är det något annat som föder Sven & Co – fyrverkerier!

Också när det gäller fyrverkerier kan idag Sven Jönsson och hans anställda göra anspråk på en mästartitel. Om det nu skulle finnas en sådan för försäljning av smällare, bomber osv – dvs. fyrverkerier till i huvudsak Nyårsfirandet.

Effektiv marknadsföring
Jönssons började sälja fyrverkerier för 30 år sedan och sedan har det rullat på. Jag besökte butiken under de tre provsprängningskvällar Bonnen numera har på ett av sina egna fält. Som en del i marknadsföringen för butiken. Folk kommer från när och fjärran för att först se på när Sven Jönsson skjuter upp valda delar av lagret och noggrant informerar både om pjäsens namn och pris.

När showen är slut går de flesta in i butiken för att handla. Butiken som är fylld från golv till tak med ”nyårsraketer”. Sven själv, liksom Lars och övriga anställda, säljer för fullt. Medan kunderna väller in i jämn takt.

Kommer från Sverige och Danmark
Vi pratar med några av kunderna. Flera sällskap kommer från Helsingborg. Andra från Vallåkra, Landskrona, Teckomatorp, Klippan, Hasslarp, Göteborg, Halmstad, Kalmar osv. De anställda i butiken berättar att två olika grupper i år kommit ända ifrån Stockholm för att handla. Och Danmark förstås.

Det låter smått absurt. Köra 60 mil från Stockholm till Södra Vram för att handla fyrverkerier? Själva stöter vi på ett gäng från Uppsala. Men en av tjejerna är från Bjuv så de passar på att handla när de ändå är i Skåne för att fira Jul och Nyår, berättar hon.

Kunderna jag pratar med berättar att det är mycket fördelaktigt ekonomiskt att köra till Bonnen och handla. Jämfört med vad man får betala t.ex. i Helsingborg. Priset är alltså en del av förklaringen men Stockholm………..?

Specialintresse bakom
- Det finns många människor som är helt tagna av det här med fyrverkerier, berättar Sven Jönsson. Och det är inte bara unga utan också många äldre.

- De lägger inte pengar på resor, bilar osv utan de sparar för att kunna köpa många fyrverkeripjäser till bl.a. Nyår. De har ett jätteintresse och är beredda att köra långt för att få mycket för pengarna.

Jag förstår att just dessa kunder betalar tiotusentals kronor för sitt ”intresse”. De två sällskapen från Stockholm t.ex. lär ha betalat 20 000 kronor var för kalaset.

En ren guldgruva?
Det för mig osökt till tanken att raketerna måste vara en guldgruva för Sven Jönsson och hans 8-9 anställda.

- Riktigt så enkelt är det inte, svarar Sven. Visst kostar fyrverkeri ganska mycket pengar och visst omsätts här mycket pengar just de dagar försäljningen är som störst.

- Men vi är många som jobbar och ska ha lön för det. Och försäljningen varierar från år till år.

Det finns de som inte gillar fyrverkerier och att t.ex. Jönssons provskjuter. De flesta som störs har husdjur som är rädda när det smäller.

- Men vi vill ju ha jobb till folket under lågsäsongen. Istället för att hamna i en ekonomisk svacka när folk ställde in cyklarna för vintern, understryker Sven ett par gånger. Fyrverkerier har blivit vår lösning på den ekvationen.

”Jobbet är livet”
Att Sven Jönsson och hans bror Lars arbetat hårt ända sedan de var mycket unga, råder det inget tvivel om. Idag är det Sven som driver cykel- och fyrverkeriaffärerna. Och tar hand om sådana saker som intervjuer och PR. Medan Lars driver familjejordbruket.

Sven berättar att han nästan alltid är i affären. Och med all respekt för detta strävsamma arbete så undrar jag ändå vem Sven är när han inte handlar med cyklar eller kinesiska fyrverkeritillverkare. Något litet fritidsintresse eller ett par dagars semester måste han väl ända unna sig?

- Jag åker inte på semester, säger han. Jag är för det mesta hemma. Sommaren är ju vår högsäsong.

- När jag växte upp var det inte vanligt att familjer åkte utomlands, med charter och sådant. Och det gjorde inte vi heller.

- Vi var här. Och det är jag fortfarande. Här har jag det jag behöver.

 

 

Dagarna mellan Jul och Nyår har Bonnen provskjutningar på en av sina åkrar intill gården. Skjutningarna har blivit något av en inofficiell folkfest för folk med smak för pyroteknik.
 

Svår nöt att knäcka
Med tanke på att Södra Vrams (Billesholms) Folkets Park ligger mitt emot Jönssons undrar jag om han inte, sin höga arbetsmoral till trots, åtminstone varit där och dansat ibland?

- Nej, det har jag inte, svarar han. Går jag till Parken är det för att titta på Rhododendron när de blommar. Inte för att dansa.

Men…. Cyklar du själv då? Du säljer ju cyklar så…………..?

- Det kan hända att jag tar en provtur med en cykel. Någon ny eller en som jag reparerat. Men några större utflykter blir det inte, säger Sven. Jag är uppväxt med det här livet och här finns alltid något att göra. Hur som ska renoveras, gräsmattor som ska klippas osv.

- Man behöver med andra ord aldrig oroa sig för vad man ska göra, konstaterar Sven Jönsson.

Integriteten är total. Ansiktsuttrycket oftast detsamma oavsett vad vi pratar om. Vad som döljer sig bakom pannbenet på denne 54-åring är inte lätt att lura ut.

Ett nytt försök
Jag försöker från ett annat läge. Ber Sven berätta något roligt minne han har från alla åren som cykelhandlare och affärsman.

- Det kom en familj hit som skulle titta på cyklar, säger Sven. Och när jag hälsade på dem hörde jag att deras lille son frågade: Är det här Bonnen?

- Föräldrarna blev generade över att jag hörde det där och försökte tysta honom, fortsätter Sven.

- Men då sa jag själv: Ja du, det här är Bonnen.

Att i folkmun kallas Bonnen har Sven Jönsson absolut inget emot. Det är ju så det är, menar han. Plus att Bonnen säljer cyklar och fyrverkeri. Med framgång, måste vi tillägga.

Ingen PR – bara äkta vara
Oftast är Sven och Lars klädda i arbetsoveraller. Röda, vad jag kan minnas. Men Sven säger att Lars också kör med blått ibland.

- Det stämmer att jag har röd overall, säger Sven.

- Det är jag som står för det röda här, tillägger han, och för en mikrosekund känns det som han lät oss kika in en aning bakom den sakliga fasaden. Men sedan är det stängt igen.

Två snarlika bonnabröder som jobbar i verkstaden tillsammans, likadana overaller………..  Visst kommer man att tänka på Macken? Är det möjligen ett PR-tänk och en lek med Macken-begreppet som ligger till grund för denna Jönssonska image?

- Nej inte alls, försäkrar Sven Jönsson. Sådant sysslar inte vi med. Det här är bara precis som vi är.

- Det har varken med reklam eller med andra påhitt att göra. Vi är personerna bakom begreppet Bonnen. Vi är på riktigt och är stolta över det vi gör, avslutar Sven Jönsson.

Text och foto: Marianne Rönnberg Galmor

Provsprängningarna

Sven Jönsson har Polisens och Räddningstjänstens tillstånd att utföra provskjutningar inför Nyår. Pjäserna skjuts upp på egen mark, på behörigt avstånd från övrig bostadsbebyggelse. Provperioden är vanligtvis 3 dagar. År 2014 ägde sprängningarna rum den 27/28/29 december.

 

Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.