BJUV GOES DIGI Bjuvs skolvärld håller som bäst på att digitaliseras. En av hjärnorna bakom den processen är Daniel Johansson, IT-konsult och tillika utbildad pedagog.
I skrivandets stund har Daniel Johansson hunnit en bra bit på väg när det gäller att ha möten med alla de olika instanser och människor som involveras när hela Bjuvs skolvärld digitaliseras.
Bjuv är ju i nationell jämförelse sent ute med det här men som bl.a. förvaltningschef Carina Leffler tidigare har betonat så finns det faktiskt en fördel med det. Nämligen att Bjuv slipper alla ”barnsjukdomar” en sådan process medför.
Egen lärarbakgrund
Det är också Carina Leffler på Barn- och Utbildningsförvaltningen som i förberedelsearbetet med digitaliseringen stött på Daniel Johansson och bett honom komma till Bjuv för att hjälpa till med genomförandet här.
- Jag har själv varit lärare i historia och religion i cirka 10 år och under den tiden alltid strävat efter att förbättra utbildningen så att det blir lättare för eleverna att lära sig saker.
- Jag har i det sammanhanget jobbat mycket att introducera och arbeta med tekniska hjälpmedel.
Kursändring
På senare år har Daniel Johansson lämnat det praktiska läraryrket och istället arbetet på ett IT-företag i Stockholm, bl.a. med att processlära kommuner.
- Jag har samlat på mig en del erfarenhet som tills ganska nyligen saknades i just kommuner, säger Daniel Johansson. Av den erfarenheten har jag sedan gjort en plan över hur arbetet kan fungera just för lärare.
I uppdraget Daniel Johansson idag har i Bjuvs kommun handlar det först om att utvärdera vilka digitala verktyg – datorer, plattor etc – som passar och behövs. Och sedan att få utrustningen på plats. Sedan gäller det först att få pedagogerna att kunna använda den.
- Därför är jag också med och utbildar lärarna i tekniken, säger Daniel Johansson.
Rädsla för tekniken?
Finns det motstånd i lärarkretsar mot att använda ny teknik i undervisningen?
- Det finns alltid någon som tycker det är skrämmande, säger Daniel Johansson. De är inte vana, helt enkelt.
- Därför är min målsättning att se till så att alla hinner med i sitt eget tempo och känner sig delaktiga, fortsätter han. Det är viktigt att varje individ verkligen känner att ”jag utvecklas i den takt jag själv kan”.
Tidigare var det vanligare att stöta på den där rädslan och osäkerheten, enligt Daniel Johansson. Men han tycker att det idag tydligt känns att människor har kommit långt i utvecklingen mot att behärska den nya tekniken. Och att han själv också gjort skillnad i många fall. Gjort ”avtryck”.
- Fast det är klart att det är ju ett tacksamt uppdrag, säger han. Fältet är fortfarande öppet för den som vill vara med och undervisa och utveckla kring digitalisering i samhället.
Klart i Bjuv när?
- Arbetet med att utveckla i digital teknik blir aldrig färdigt, säger Daniel Johansson. Det kommer ju nya saker hela tiden.
- Men specifikt i Bjuv ska allt vara igång på ett påtagligt sätt sommaren 2015
- Det innebär att vi vid den tidpunkten kommer att ha en stabil grund att arbeta utifrån. Med lärare som har koll på tekniken och som i sin tur sedan kan lära ut och coacha andra.
Förberedelserna konkret
Daniel Johansson har varit både på Brogårdaskolan, Varagårdsskolan och Jens Billeskolan och träffat högstadieklasserna. Han har suttit med kommunens IT-avdelning och gjort riskanalyser och studerat olika plattformar.
Bland det som diskuteras är hur man förhåller sig till Personuppgiftslagen PUL, vilka övriga lagar och förordningar som gäller och vilka avtal man behöver. Kanske inte de häftigaste bitarna men ack så viktiga.
- Ska det här bli bra så är det ju a och o att jag börjar med att ”känna in” vad som kan fungera just här. Det är ju inte jag som mär beställaren och jag ska därför inte komma med pekpinnar.
- Att de förberedanden mötena är kreativa för användarna är helt enkelt en förutsättning för att resultatet ska bli bra, avslutar Daniel Johansson.
Text: Marianne Rönnberg Galmor Foto: Info Bjuvs kommun