Stambyte är en dammig och stundtals öronbedövande historia. Ann-Marie McNatt har tre raskatter och när hon först fick veta att det var stambyte på gång så bokade hon plats åt dem på ett katthotell. Så att de inte skulle skrämmas av oljud och byggstök.
- Så långt var allt bra, berättar Ann-Marie. Bjuvsbostäder, som äger fastigheten jag bor i, ändrade visserligen byggstartsdatum men katthotellet ändrade då bokningen utan extra kostnad för mig.
Och när bygget drog igång checkade katterna in på katthotellet och Ann-Marie och en väninna tog in på ett annat hotell. För inte heller de senare tyckte de ville bo i lägenheten precis när hantverkarna rev ut den gamla badrumsinredningen.
Men när Ann-Marie och kompisen sedan återvände till Bjuv på fredagen fick de höra att stambytet var försenat och det var väl egentligen då eländet började.
Nästa försening
- Vi åkte hem på fredagen och då träffade jag en av rörläggarna, berättar Ann-Marie.
- Han sa att de skulle pausa kommande vecka vilket jag förstod som helt och hållet. Så vi hämtade hem katterna och betalde 2 208 kr för de dagar de varit på katthotellet. Liksom en straffavgift för de dagar jag bokat men inte använt. Eftersom planeringen inte stämde med byggets framskridande.
Det var vecka 40 och hemma på Östergatan i Bjuv var det ingen värme i köket.
- Jag ringde jouren hos Bjuvsbostäder men fick svar att man måste vara två som klagar för att jouren ska ta det, berättar Ann-Marie.
- På måndagen fick jag sedan reda på att det var rörmokarna som klippt rören. Jag fick därefter veta att jag inte får tillbaka värmen förrän jobbet är klart. Så jag har fått låna ett värmeelement från Bjuvsbostäder. Vilket förstår innebär en merkostnad för mig på elräkningen.
Ersätter bara elen
Ann-Marie har kontaktat Bjuvsbostäders VD Mats Nilsson och berättat om sina extrautgifter pga stambytet. Tusenlapparna för katthotellet och extra elkostnader pga elementet.
- Kostnaderna för katterna har vi sagt att hon får stå för själv. Dem kan vi inte ta på oss. Däremot ska vi täcka upp för extra elkostnader orsakade av vårt värmeelement , säger Mats Nilsson.
- Överhuvudtaget så drar vi av 40 procent på hyran för tiden stambytet pågår, fortsätter Mats Nilsson. För alla hyresgäster i alla de lägenheter där stambytet pågår. Och utgifter som tex de för katterna får täckas av det avdraget. Vi betalar inget extra för husdjur etc.
Fortsatt försening
Vecka 41 kommer Ann-Marie hem från jobbet tidigt och möter nya hantverkare i lägenheten som berättar att det blivit något fel i badrummet så att de måste riva mer.
- Då blev jag panikslagen, säger Ann-Marie. Det dånade och rök och katterna blev vettskrämda.
- Då ringde jag min chef och sa att jag måste ha semester resten av veckan för katterna fixar inte larmet oh dammet om de ska vara ensamma hemma.
En toavagn på 15 lägenheter
Eftersom stambytet gäller badrummen så har hyresgästerna varit hänvisade till att använda en mobil toa- och duschvagn som Bjuvsbostäder satt på gården. En toa/dusch för så många lägenheter låter snålt men en koll med VD Mats Nilsson bekräftar att uppgiften stämmer.
- I duschen hängde det ett jättesmutsigt duschdraperi som jag felanmälde, säger Ann-Marie. Det tog flera dagar innan det kom upp ett nytt. Dessutom saknades både papper och tvål och toan, som var fräsch när den kom, blev snart en sanitär olägenhet. Som jag också felanmälde.
Någon snodde trappan!
”Pricken över i:et” i historian om toavagnen är nog att trappan en dag var försvunnen! Vilken cirkus!! Och inomhus i lägenheten fortfarande bara råa betongväggar och hantverkare som sprang in och ut och hämtade grejer utan att något annat verkade hända.
- De klagade för att katterna hade bajsat i kattlådorna, säger Ann-Marie. Men vad hade de väntat sig? Det fanns plast och jag ville att de skulle plasta in badrummet men eftersom det inte blev gjort så gick ju katterna in dit de är vana att göra sina toalettbestyr.
Bjuvsbostäder svårfångade
Under resans gång har Ann-Marie ringt till felanmälan på Bjuvsbostäder och också emellanåt försökt nå VD Mats Nilsson eller andra ansvariga för stambytet. För det mesta tycker hon att hon fått undvikande och negativa svar men Mats Nilsson fick hon i alla fall ett samtal med. Att han inte återkopplade till henne som hon uppfattat att han sa han skulle, lovade han göra när vi talade med honom i slutet av förra veckan.
I dagsläget har nu kakel kommit upp på väggarna och på golvet och en toastol är både installerad och invigd. En dörr finns också till toaletten.
Förde dagbok över arbetet
Bjuvsbostäder har sagt att jobbet ska ta fem veckor och enligt Mats Nilsson håller tidsplanen. Arbetet påbörjades vecka 40.
- Jag har frågat och frågat för jag vill ha ett slutdatum, säger Ann-Marie. NÄR TAR DET HÄR HELSIKET SLUT? Hur lång tid ska ett stambyte egentligen ta?
Ann-Marie har fört dagbok under hela tiden stambytet pågått och så här ser en del av den ut:
Måndag 21.10
”Jag kommer hem 13.30 till totalt kaos. Ingen ström i hela huset – de som bilade hade kapat en kabel.
Elektriker här försöker fixa. Huvudkabeln visar sig gå via en klädkammare in i badrummet och vidare in i garderob 2 - där han skulle borra. Men där hade jag mina kläder som jag fick lägga på golvet på lakan. Mycket dammigt.
Varför ska jag plasta in allt själv? Jag tog några gamla lakan för de påsar de gav var dammiga så dem ville jag inte använda.
Sen när vi fick tillbaka strömmen så fanns det inget varmvatten i mobila duschen.”
Vill ha större avdrag på hyran
- Med allt som detta stambyte ställt till med rent praktiskt för mig så accepterar jag inte endast 40 procent hyresavdrag för det räcker inte när det tar så här lång tid. Bjuvsbostäder får kompensera med mer, avslutar Ann-Marie McNatt.
Marianne Rönnberg Galmor