SKOLAN Just nu pågår Varagårdsskolans temavecka “Skola/Arbetsliv” - måndag till fredag. Med många besök i skolan av olika yrkesgrupper, flertalet faktiskt fd elever. - Vi hoppas detta ska hjälpa våra elever att hitta rätt väg in i framtiden, säger Håkan Larsson.
Varagårdsskolan anordnar temaveckor för eleverna, en vecka för årskurs 8, “Skola/Arbetsliv” och en för årskurs 9, “Entreprenörskap och privatekonomi”. Dessa veckor är ersättning för prao på Varagårdsskolan då det de senaste åren dels blivit svårare att få prao-plats, men även att säkerställa att dessa platser är givande och av god kvalitet för eleverna. Skolan har då valt att bjuda in olika yrkesgrupper och ge eleverna möjlighet till praktiska uppgifter som de har nytta av i framtiden.
Temaveckorna planeras av läraren Håkan Larsson och skolans SYV, Sandra Halvarsson.
Håkan har arbetat på skolan i många år och är välkänd i Bjuv, medan Sandra startade sin tjänst på skolan detta läsår. Det som man märker när man sitter och pratar med dem båda är att de trivs ihop och att samarbetet verkar gå väldigt bra.
- Vi träffas varje fredag morgon, kl 8:30-9:30 och arbetar med skolans två temaveckor. Mellan dessa fredagsmöte arbetar var och en av oss självständigt med de uppgifter som ligger på ens ansvarsområde, säger Sandra.
Helt annan inriktning
- Den temavecka vi kör nu vecka 14 är för åk 8, på hösten har vi en temavecka för åk 9, som heter “Entreprenörskap/privat ekonomi”. Temaveckan för åk nio har alltså en helt annan inriktning och vill framförallt få eleverna att tänka kring företagande och att man som elev inte bara ska tänka sig ett liv som anställd, säger Håkan Larsson.
Håkan fortsätter:
- För mig är denna fråga om företagande oerhört viktig och bottnar i att jag själv drivit eget företag i över 30 år. Även om vi nu befinner oss i en högkonjunktur med en väldigt god arbetsmarknad så tror jag ändå att lösningen på framtidens sysselsättning är att vi får fler att starta företag. Vad detta sen är för företag vet vi givetvis inte, men vi måste få eleverna att tänka i dessa banor och det är därför sådana här temaveckor kan fungera som inspiration.
Tillbaka till åk 8 och temaveckan som rullar igång denna vecka. Skolan har bjudit in en massa olika yrkesgrupper som berättar om sitt yrke, för- och nackdelar. Eleverna får givetvis lov att ställa frågor. Eleverna kommer att få träffa bla en elektriker, VVS-montör, sjuksköterska, bilmekaniker, förskollärare, ekonom, polis, brandman, socionom, präst och en fastighetsmäklare. Eleverna gör också tre olika studiebesök hos lokala arbetsgivare/företag; Rostfria/svetsmontage, Höganäs/Bjuf och i kommunhuset.
Praktiska övningar
Under veckan får man även bekanta sig med olika gymnasieprogram, lära sig skriva ett CV, träna att gå på anställningsintervju och vad som är viktigt att tänka på för att få ett lyckat resultat. Arbetsförmedlingen kommer också och informerar om sin verksamhet.
Kommunens skuldrådgivare Dina Grgic besöker också temaveckan och försöker få eleverna att tänka kritiskt till reklam och vikten av att inte hamna i “Lyxfällan”. Dina är faktiskt med på båda våra två temaveckor, eftersom detta med “ordning och reda” i den privata ekonomin är en viktig förutsättning för en bra start på vuxenlivet.
Det roligaste
Det kanske roligaste inträffar på fredag, då fd elever kommer till skolan, inte i egenskap av ett yrke, utan mer som en inspirationskälla, där de ska berätta om tiden efter åk 9. Vilka val har jag fattat? Vad hade jag kunnat göra annorlunda? Vilka val har varit bra? Vilka råd skulle jag vilja ha om jag själv gick i åk 9. Här är alla åldrar representerade, från elever som går sista året på gymnasiet till egna företagare i 40-årsåldern.
Håkan och Sandra säger att det är fantastiskt att lokalsamhället ställer upp som man gör, nästan alla man ringer till är väldigt positva till att hjälpa till i samarbetet skola-lokalsamhället. Båda två menar att skolan skulle arbeta mer med denna typ av frågor, dvs koppling skola - arbetsliv- entreprenörskap.
/MRG