POLITIK Kristallnatten var något som specifikt drabbade judar. Då i Berlin på natten mellan den 9-10 november 1938 attackerades judiska affärer och annan egendom av hatiska nazister och Kristallnatten blev kort sagt startskottet på Förintelsen.
De senaste åren har dock Kristallnattens judiska förtecken på ett märkligt sätt försvunnit när olika vänstergrupper i Sverige som kallar sig antirasistiska gjort händelsen från 1938 till sin egen symbol. Dessa grupper har också gett natten ett nytt namn: Novemberpogromen.
Mot detta har Judiska församlingen i Malmö reagerat och i år bestämde man sig därför för att återta Kristallnatten. Inför minnesdagen den 9 november i år skrev tre ledamöter i församlingen ett brev om varför:
”Kristallnatten var en specifik judisk erfarenhet. Hatet och förföljelsen börjar med judarna. Men det slutar aldrig där. Alla människor kan dra lärdomar från det som hände inför, under och efter Kristallnatten, ha det som utgångspunkt för att skapa ett mänskligare samhälle. Det skriver Jehoshua Kaufman, Barbro Posner och Fredrik Sieradzki, Judiska församlingen Malmö.
Kristallnatten i Berlin natten 9-10 november 1938. Under många år har minnet av Kristallnatten använts av vänstergrupper i Malmö på ett sätt som relativiserat och suddat ut den specifikt judiska erfarenheten, skriver artikelförfattarna.
År 1938 hade nazisterna varit vid makten i fem år. Sedan makttillträdet hade de arbetat intensivt på att hetsa mot judar. Världen var i stort sett tyst. Den 9 november, den dag eller snarare natt som kallas Kristallnatten, var kulmen på en statsstyrd våldsam pogrom med fysiska trakasserier mot judar, judiska affärer och judisk egendom över hela Tyskland. Gatorna fylldes av glasbitar från de krossade skyltfönstren i judiska affärer, upplysta av eldslågorna från synagogor i brand.
De flesta tyskar såg passivt på medan ganska många deltog med liv och lust i pogromerna. Omvärlden protesterade lamt, ansåg inte att de var en anledning att säga ifrån eller att öppna sina gränser för de tyska judar som nu insåg att de måste lämna Tyskland.
För nazisterna var Kristallnatten ett kvitto på att de kunde göra i princip vad de ville mot judarna utan att världen skulle reagera på ett kraftfullt sätt. Det blev upptakten till Förintelsen.
För oss judar är Kristallnatten en viktig erfarenhet bland många andra i vår långa historia. Vi kan aldrig ta något för givet. En fredlig tillvaro kan förändras på relativt kort tid. En regim kan utse oss till syndabockar för allt verkligt och påhittat elände som drabbar andra. Grannar indoktrinerade i antisemitiska föreställningar kan passivt se på när diktaturens kreatur förföljer oss. Vi har våra mentala resväskor packade under sängen, redo för flykt.
På den politiska vänsterkanten finns hos vissa en tendens till att relativisera, tona ned, eller rent av avfärda den antisemitism som vi judar möter. Antisemitism maskeras som Israelkritik.
I Sveriges tredje största parti, Sverigedemokraterna, drar riksdagsledamöter smaklösa judevitsar och för fram teorier om judisk mediemakt.
En del lärare är rädda och känner obehag för att tala om judendom, Förintelsen och Israel därför att de vet att de kommer att möta aggressioner från en del elever som indoktrinerats med judehat. Vilket stöd får dessa lärare att stå upp mot antisemitism och Förintelseförnekelse?
Inom Judiska församlingen i Malmö vägrar vi att sitta på våra händer och acceptera dagens obehagliga utveckling. Vi har en god relation med Malmös politiska ledning och för en bra dialog med olika grupper i Malmö, inte minst med muslimska ledare.
Judiska församlingen har också tillsammans med det sociala företaget Xenofilia och Malmö stad tagit fram Minnenas arv, ett lärarprogram om att undervisa om antisemitism och rasism som vi hoppas att så många som möjligt av Malmös högstadie- och gymnasielärare genomgår. Vi hoppas och tror att alla goda krafter kan vända utvecklingen.
Under många år har minnet av Kristallnatten använts av vänstergrupper i Malmö på ett sätt som relativiserat och suddat ut den specifikt judiska erfarenheten.
Kristallnatten var en specifik judisk erfarenhet. Hatet och förföljelsen börjar med judarna. Men det slutar aldrig där. Alla människor kan dra lärdomar från det som hände inför, under och efter Kristallnatten, ha det som utgångspunkt för att skapa ett mänskligare samhälle.
För att också i år minnas Kristallnatten inbjöd församlingen till en manifestationpå Stortorget i Malmö, den 9 november.
- Alla Malmöbor som vägrar acceptera dagens obehagliga utveckling är välkomna till vår manifestation på Stortorget klockan 19, avslutade Jehoshua Kaufman, Barbro Posner och Fredrik Sieradzki.
Jehoshua Kaufman och Barbro Posner är ledamöter i Malmös judiska församlings informationsnämnd. Fredrik Sieradzki är ansvarig för Judiska informationscentret i Malmö.
Fakta om Kristallnatten och Novemberpogromerna
Kristallnatten (tyska: Kristallnacht) mellan 9 november och 10 november 1938 var kulmen på de våldsamma pogromer mot judar, Novemberpogromerna, som genomfördes i Tyskland mellan den 7 och 13 november 1938. Pogromerna iscensattes av nazister och utfördes av beväpnade grupper främst från det paramilitära SA men även av många civila. Omkring 400 judar dödades eller tvingades begå självmord, 20 000–30 000 arresterades och fördes till koncentrationsläger, 267 synagogor brändes ned och över 7 500 butiker vandaliserades.
Som förevändning för våldsaktionen angav den nazistiska regimen mordet på den tyske diplomaten Ernst vom Rath i Paris utfört av polsk-judiske Herschel Grynszpan ett par dagar tidigare. Men omfattande aktioner mot och massarresteringar av judar hade förberetts innan mordet skedde. Kristallnatten följdes av ökad ekonomisk och politisk förföljelse av judar och ses av historiker som inledningen till Förintelsen.
/Marianne Rönnberg Galmor