Det här gänget nior i Varagårdsskolan både lyssnade artigt i klassrummet - trots att de inte själv tänkt väja Media - och poserade villigt i korridoren. Lycka till killar!
SKOLAN Idag fick jag ännu ett tillfälle att göra lite nytta i skolan. Eller rättare sagt; Jag hoppas jag och övriga företagare som var där, gjorde någon liten nytta. När vi berättade för niorna på Varagårdsskolan om våra egna företag.
På Varagårdsskolan i Bjuv är hela veckan Temavecka med rubriken ”Entreprenörskap & Privatekonomi”. Lokala företagare har engagerats för att ge eleverna exempel ur verkligheten på vad det kan innebära att driva eget företag.
Ett annat cooooolt gäng som tålmodigt lyssnade på föredrag om olika yrken och företagande.
På måndagen var jag själv bland de första ut med min onlinetidning bjuvsnytt.se. I 40 minuter berättade jag dels om vad man gör på en redaktion, dels vem jag själv är och vilken väg jag gått för att bli journalist och publicist.
Parallellt, men i andra lärosalar, talade Hampus Schildfat och Anette Berggren. Hampus om sitt företag Solentro AB, där man bl.a. för en rimlig summa kan få sin egen bok utgiven. Anette om Rostfria Svetsmontage - familjeföretaget hon är VD för.
Publiken bestod av niondeklassare som snart ska välja studieinriktning. Jag inledde med att fråga om någon tänkt plugga media och vilken typ av mediekanaler de själva använder. För några år sedan stötte man på mängder av unga som ville jobba med just "media". Numera - åtminstone i Bjuv - är det inte så. 2-3 stycken elever totalt – i sammanlagt tre klasser - hade funderat på det.
Coola killar
På busbänken längst bak i 9 c satt som vanligt ett knippe killar och såg mer eller mindre intresserade ut. Mohammed satt också där men han var faktiskt en av två på tre klasser som sa han ville bli journalist så samtidigt som han spelade cool så frågade han och lyssnade.
I de tre klasserna var det också tre ungdomar som sa att de följer samhällsutvecklingen via mer traditionella medier som tidningar och tv - men överlag var det annars Facebook som gällde. Vi talade i det sammanhanget en hel del om vikten av faktagranskning och research. Sant och falskt. Ju mer information som sköljer över oss och ju fler kanaler folk sprider den i – desto viktigare är det att vi alla blir bra på att sorterna det som sägs. Lär oss granska så vi förstår vad som är sant och falskt.
Clownerna
- Har du varit ute och jagat någon clown, ville en del elever veta. Tänker du ge dig ut på en? Blir du rädd om du möter en clown?
Att jag inte varit det utan bara försökt följa inlägg på lokala Bjuvssidor på Facebook krävde här sin förklaring. Det var dock ingen som inte förstod vad jag menade när jag sa att jag är noga med att inte sprida falska rykten. Att man själv måste se en clown. Eller intervjua någon som öppet ställer upp och berättar om ett sådant möte. Inte skriva en story på ett rykte.
Tack alltså till 9 a, b och c - för att jag fick komma till er idag! Tack för visat tålamod:) Och lycka till med valen och livet i största allmänhet.
I korridoren pratade jag med Elin Ekberg och Ronja Hasanof om gymnasieval. Elin tänker bli florist och Ronja söka till Hår- och Makeup-utbildning.
Temaveckan i sin helhet
Onsdagen går i kommunens tecken för då kommer Anders Månsson, kommunstyrelsens ordförande, tillsammans med Bengt Fellbe, kommunens näringslivssekreterare, att presentera sig och sina jobb, för eleverna. På onsdag kommer också ytterligare en entreprenör, Maki Ders, att berätta om vad han gör.
På torsdagen berättar fler företagare om sitt. Från banken kommer Marc Gudmundsson och allt om mäklaryrket och – firmor berättar Oscar Månsson.
Skatter är för såväl arbetare som företagare viktiga saker och därför kommer lärarna också på torsdag att ta upp detta ämne.
Efter lunch får sedan eleverna guidning i hur man gör en privatekonomisk budget och hur ett fastighetsköp går till.
Riktigt seriöst när det gäller ekonomin blir det sedan avslutningsvis på fredag den 28 oktober då kommunens skuldrådgivare Dina Grgic kommer och berättar. Parallellt med lärare som tar upp frågor som arv, testamente och bouppteckning.
Fredag - och veckan avslutas med föredrag om Sommarjobb. Slutklämmen är att eleverna ska svara på frågan: Vad har vi lärt oss under veckan?
Marianne Rönnberg Galmor