Albin Jönsson, Lisette Asp och Alma Lindvall. | Stephanie Hallin och Josefine Hagerman. |
SKOLAN På måndagen fick socialsekreterarna i Bjuvs kommun träffa barn från Ekeby skola och Varagårdsskolan för att höra hur de arbetar med FN:s barnkonvention och varför.
Aulan i Billesholms bibliotek var på måndagen fylld av förväntansfulla socialsekreterare från Bjuvs kommun. Efter en stund anlände ett tufft litet gäng från Ekeby skola som glatt klev upp på scenen framför de vuxna och berättade om hur de arbetar och tänker kring FN:s barnkonvention, och då särskilt hur de lärt sig om, och arbetat med, artiklarna 2, 3, 6 och 12.
- Vi har hållit på att lära oss om konventionen sedan 2012, sa Lisette Asp som går i tredje klass. Diskuterat vad vi tycker och vad vi vill. Vi har också sett en film om hur barn i världen lever och så har vi gjort en fredsduva.
”Det här är vi bra på”
Alma Lindvall som går i första klass visade upp en Vänskapshand där alla barn i klassen gjort varsin hand i papper och skrivit på handen vad de är bra på.
Albin Jönsson och Alma Lindvall visade sedan böcker där barn också skrivit och ritat om barns rättigheter både att yttra sig och om rätten att få leva i fred i skydd från krig och elände.
Nyfikna vuxna
De vuxna åhörarna undrade vad som stod på händerna på Vänskapshanden och barnen läste högt:
- Kela med marsvin, rita och måla, hoppa och sova, fotboll, simning och bra på att ta hand om djur, läste Alma.
- Får ni bestämma något då, undrade en annan person i publiken.
- Nej, svarade Lisette. Men vi får vara med en del och till exempel hålla koll på att barn inte är dumma mot andra barn.
FN Kids Varagårdsskolan
Med FN Kids Varagårdsskolan tryckt på tröjorna steg därefter niondeklassarna Josefine Hagerman och Stephanie Hallin in i aulan. Litet äldre än trion som inledde dagen berättade de två om sitt mer avancerade arbete med att framhålla barnkonventionen och varför man ska respektera innehållet i den.
- Vi deltar i olika föreläsningar, berättade de. Vi är ute på skolor och informerar och utbildar andra barn. Om hur saker och ting fungerar. Vi förklarar varför vi tycker det ska vara tyst i klassrummet , och varför alla ska få vara med. Men också varför vuxna och lärare ska lyssna mer på barn och elever och varför det är viktigt att också arbeta med barn från andra skolor än sin egen. Och ha kontakt med barn från andra länder.
Publiken förvånad
Utan ”förvarning” vände sig så plötsligt Josefine och Stephanie till åhörarna med frågan:
- Tycker ni att det vi gör är viktigt?
Efter någon sekunds förvånad tystnad kom svaret: Jaaaaaaa!
- Ni ska få ett formulär att fylla i och lämna in senare, sa tjejerna. Så vi får höra vad ni alla tycker.
Efterlyste resultat
- Har ni uppnått något sedan ni fick börja vara med och påverka, frågade en kvinna i retur.
- Ja, svarade Josefine och Stephanie. Vi har fått bättre mat på Varagårdsskolan eftersom vi bad om det. Och så har skolan tagit tag i mobbningen – som alltid finns överallt.
- Vi fick också säga vår mening om prov eller läxförhör. Majoriteten valde läxförhör med ett prov per termin.
På frågan om det är lätt eller svårt att få med jämnåriga i arbetet berättade flickorna att många i samband med elevens val för en tid sedan, kryssat i att man vill vara med i deras grupp FN Kids Varagårdsskolan.
- Det är jättekul. Men först måste alla lära sig konventionerna så nu ska vi ut ännu mer i skolorna och berätta. Men sedan kan folk komma med i vår förening. Och hjälpa till att sprida kunskapen om barnkonventionen.
Dåliga lyssnare?
Mikael Bogarve, verksamhetschef för enheten Vuxen och försörjning i Bjuvs kommun,reflekterade över att han och hans kollegor kanske varit lite dåliga på att lyssna på barnen i de sammanhang man på enheten utreder.
- Ja, ni måste lyssna mer på barnen, slog Josefine och Stephanie än en gång fast. Själv har vi läst på mycket och förstått att kunskap är makt. Säger man ifrån att ”nu vill vi också vara med” så lyssnar folk på en.
- Kunskap ger styrka. Det vet vi nu och det ska vi lära andra barn också, avslutar de.
FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den ofta kallas, antogs av FN:s generalförsamling den 20 november 1989. Barnkonventionen syftar till att ge barn oavsett bakgrund rätt att behandlas med respekt och att få komma till tals. Bland annat ska barnets bästa komma i främsta rummet i alla åtgärder som rör barn.
HÄR kan du läsa mer om FN:s barnkonvention.
Text och foto: Marianne Rönnberg Galmor