BJUV Dom flesta har säkert sett Custom by Kent´s Bikeshow vid norra infarten i Bjuv. Vid gamla Carolis lokaler. Bjuvsnytt tog reda på vem denna Kent är, hur det kom sig att han började bygga motorcyklar och hur Bikeshowen blev till.
- Min pappa bygger motorcyklar och jag har vuxit upp med motorcyklar, motorcykelträffar och raggarträffar. Så det faller sig liksom naturligt att jag också håller på med samma sak, berättar Kent Platteryd, alias Custom by Kent.
Vi sitter på Kents kontor och hela hyllan bakom honom är smockfull med pokaler som han fått för sina olika motorcykelbyggen. Tonen är hjärtlig och man känner sig väldigt välkommen.
- Redan första trampcykeln började jag såga itu direkt när jag fått den, säger Kent med ett leende. Det fanns väl redan i mina arvsanlag. Jag byggde om mina cyklar, första mopeden och sen hade jag motorcykel direkt när jag fyllt 16.
Byggandet accelererar
- Sedan började jag göra fräcka grejor till mig själv och när mina kompisar såg det ville de ha hjälp med att göra samma sak. Efterhand ville även deras kompisar ha min hjälp, så helt plötsligt hade jag för mycket att göra!!! Det har gått 19 år sedan sen dess och första tiden blev det mest småprojekt.
Första verkstaden
Det första bygget som gav Kent riktig uppmärksamhet var en Honda Goldwing och med den vann han ”Europas Finest” två år i rad, 1994 och 1995.
Med den segern i bagaget tog det fart och det var då han öppnade sin firma.
- Min första verkstad låter nästan som en Harleyhistoria, säger han och spricker upp i ett leende. Jag öppnade i en Televerket-bod, som jag satt in ett större fönster i, så man fick i lite ljus. Uppe på min pappas tomt.
- I boden den satte jag in en arbetsbänk på ena sidan. Men det var så trångt att jag bara kunde meka på den ena sidan, och när det var dags att meka på andra, fick jag backa ut hojen och köra in den andra sidan mot bänken. Där höll jag på ett bra tag.
Hamnade i Bjuv
Tre gånger har Kent flyttat sina lokaler sen Televerksboden och nu är det tre år sedan han flyttade in i lokalerna på Kummingatan i Bjuv. Att det blev Bjuv, i Carolis gamla lokaler, var för att det finns gott om utrymme, att det ligger lite avsides och att han trivs här.
- Det kan ju hända att man behöver starta en motorcykel på kvällen för att prova den och det kan man ju inte göra mitt i ett villaområde, förtydligar Kent.
En bagger som byggs. | Peter Andersen, Kent samt Kristoffer Nilsson. |
Customs eget blandarkit. | Bike show 2013. Foto: K. Platteryd |
Motorcykelskapandet
Drivet i Kents motorcykelbyggande är skapandet men var sätter man gränsen?
- Problemet med vårt skapande är ju att det ska vara konstnärligt men samtidigt kunna användas, ha en funktion och bli godkänd av Svensk bilprovning, säger Kent.
- Det är en utmaning och det driver mig att göra fräckare och fräckare grejor, som fortfarande funkar, fortsätter han. Dom flesta idéerna kommer ur huvudet, men jag åker även på många mässor, bl.a. till USA, för att hitta inspiration. Jag tittar på vad alla gör i branschen och hämtar influenser.
På mässorna i USA har Kent träffat kändisar inom bilbyggarbranschen som Georg Barett och Chip Foose.
Georg Barett har byggt bilar till kända filmer som Grease och Batman. Chip Foose har ett känt program på Discovery som heter Overhaul, där man renoverar gamla bilar utan ägarens kännedom.
Gillar att variera
Kent gillar att testa olika saker i sitt motorcykelbyggande. Allt från en Guldvinge med 200 lampor med pulserande neon till en chopper som är 28 tum, förlängd med knappt någon lampa alls, och som är så bar som möjligt.
- Jag gillar att gå åt alla håll säger han. Roligast är det att bygga själv och testa sig fram. Sen så får man sälja av när det är färdig.
Olika önskemål
- Vad kunderna vill ha kan variera från en ram till en färdig motorcykel. Vissa vet vad de vill ha, andra säger ”Bygg något fräckt”, och sen harjag har fria händer att göra vad jag vill.
- För det mesta vet folk vad de vill ha men behöver hjälp med hur slutprodukten ska se ut, och då sitter vi ner med kunderna och diskuterar oss fram till vad som ska byggas.
- Sen finns det de som vet vad de vill ha, men det går inte att bygga, och är inte hållbart i längden. Det kanske är snyggt och håller för en utställning, men inte för en hel sommar på vägarna, med en massa vibrationer. Då är det erfarenheten som avgör. Att man vet vad som håller. Det gäller att hitta en balans.
Vurmar för chopperbyggandet
- Svenskarna över lag är ett hantverksfolk som gillar att bygga själv. Dom kan kanske inte bygga vissa bitar av jobbet, som tex att dra ett elsystem eller räkna ut rätt gaffelvinken. Då är de välkomna hit så hjälper vi dom, säger Kent.
- Själv tycker jag att det är roligast om folk bygger själv och håller igång den svenska traditionen att vi är ett chopperbyggande folk.
Kents Bikeshow började som Öppet hus.
- Tanken var att vi skulle öppna portarna och starta ett jippo, så att alla bjuvsbor kunde komma hit och titta, se vilka vi är, känna sig trygga med att komma in här och se vad vi håller på med.
- Showen är gratis eftersom tanken är att alla ska ha råd att komma hit.
Kostnaderna för Bikeshowen tar han själv. Den ger ingen vinst.Ursprungstanken finns fortfarande kvar och Kent poängterar att alla är hjärtligt välkomna !!!!
Deltagarantalet har bara ökat och ökat sedan starten för tre år sedan. Förra årets Bikeshow drog 600 motorcyklar och över 2000 människor! Utan att Kent behövde göra reklam för tillställningen
- Alla kommer hit, berättar Kent. Från vanliga Svenssons till läkaren från Lund, polischefen och busen. Och alla ska känna sig lika välkomna.
- När vi träffas här finns det inga grupperingar utan alla är på samma plan.
Motorcykelutställningen
Inom Bikeshowen finns det också en utställning för motorcyklar.
- Det är roligt att kunna jämföra allas motorcyklar, berättar Kent. Det delas ut priser för bästa hoj i olika klasser och det finns en 10-11 klasser. De vanliga som: Bästa custom, Bästa chopper, Bästa trikes etc.
- Tanken är att det är trevligt att få uppmärksamhet för det man slitit för. Framför allt vill vi lyfta fram ungdomar och nytt folk i branschen med klassen ”Best budget”.
- En tjugoåring har inte ett par hundratusen att röra sig med och har kanske bara en kap, en svets, några sprayburkar som han kan få fram något schysst med och då ska även han ha ett pris. Vi siktar in oss på att ALLA ska kunna vara med!!!
Varje år så finns det även med en udda klass. Förra året var det Längsta motorcykel.
- Det var verkligen fram med måttstocken och mäta, skrattar Kent när han minns hur det var.
I år så finns det en annan udda klass – men vilken – det är en väl förborgad hemlighet.
- Folk kommer hit och vet inte vad som gäller till nästa utställning, säger Kent leende. Det kan vara Högsta styren eller Fulaste handtag.
Vinnaren får pokal, och även något från det fina prisbordet, som totalt omfattar vinster för 70 000 kronor. Priserna kan variera från borrmaskiner till en weekend i fjällen eller ett avgassystem.
Alla ska kunna vara med
Kent poängterar att proffsen inte ska komma och rensa prisbordet, utan alla ska ha en likvärdig chans. Kent dömer inte på utställningen, utan det gör en särskilt anlitad domare .
- Förra året tog vi en en domare från Danmark i MC-kategorin, en från USA som flög hit över helgen, en från Mjölby och en från Suzuki i Malmö.
Kents egna hojar, och andra han har byggt, får inte medverka. Bikesshowen sponsrar även idrottsföreningarna i Bjuvs kommun. En idrottsförening väljs ut och den får sköta all matförsäljning, mot att de hjälper till bl.a. som parkeringsvakter.
- Vi får se hur länge vi håller på med Bikeshowen, det hänger på att grannar och kommunen lånar ut mark, vilket de har gjort på ett generöst sätt hittills, avslutar Kent Platteryd.
Text och foto: Mikael Nerberg