Uppdaterad - DEBATT  Det pågår en debatt här som handlar om att Moderaterna Bjuv kräver svar från ansvarig nämndordförande på hur det kommer sig att en del elver bara har 20 minuter långa mattelektioner. Den tilltalade Ann-Sofie Fridehjelm (S) har svarat och nu pågår en andra omgång frågor-svar.
Moderaterna skriver: Efter att ha tagit del av ett schema från en av kommunens grundskolor har Moderaterna kunnat konstatera att det under läsåret 2016-2017 funnits en planerad 20 minuters lektion i matematik för en klass i åk 9. Det skriver de i ett debattinlägg i Bjuvsnytt.

Alla som har den minsta lilla tanke kring skola inser vad det blir kvar av de minuterna efter det att alla kommit till ro och börjat arbeta ”det bidde ingenting”. Därför kan man tänka vad skolinspektionen skulle säga om en sådan schemaplanering utifrån att timplanen i grundskolan ska säkerställa att alla elever får rätt antal timmar i, som i detta fallet matematik. Den lägsta garanterade undervisningstiden från och med år 2016 ska vara 125 timmar. Drar man ifrån 10-15 minuter vid varje tillfälle i bortkastad tid så inser man vad det innebär.

 

Politiken har ett stort ansvar att se till att det som står i våra styrdokument, inte minst skollagen, följs och efterlevs. Det är uppenbart att det i detta fallet (kanske finns det fler lektioner som vi inte har vetskap om från det nyss avslutade läsåret) inte inneburit en kvalitativ undervisning med 20 minuter. Det är dåligt för såväl eleverna som pedagogen när scheman läggs för systemet och inte för dem som det är till för. Det som förvånar mest är att den ytterst ansvarige för skolfrågorna i vår kommun Ann-Sofie Fridehjelm, som svar på vår fråga på kommunfullmäktige inte tagit reda på de verkliga förhållandena utan berättar om ett schema som inte är med verkligheten överensstämmande. Det som också förvånar är att man som högst ansvarig politiker säger att man har fullt förtroende för att det här är bra. Nu har vi talat med lärare och rektorer samt politiker från kommuner runt om i landet. Alla blir de likna häpna över frågan ” har ni också 20 minuters lektioner i matematik på era skolor?”. Ingen, verkligen ingen har detta eller skulle komma på tanken att ha det så. Därför Ann-Sofie Fridehjelm vill vi veta varför eleverna i vår kommun ska utsättas för detta när inga andra elever utsätts för så korta lektioner i matematik?

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)
Ordförande Bjuvsmoderaterna

Ninnie Lindell (M)
Oppositionsråd

"Varken genomarbetat eller trovärdigt"

SVAR - För mig betyder Vetenskaplig grund att man bygger en verksamhet som har en stadig förankring i forskning och beprövad erfarenhet. Detta åstadkommer vi genom att skapa en organisation där nyfikenhet och systematisk förbättring med god kommunikation mellan alla beslutande och verkställande instanser är viktiga grundpelare.

Resultaten i vår kommun, både vad gäller kvalitet efter skolinspektionens granskning och faktiska resultat visar på stor framgång när verksamheten professionaliserats och fördjupat ett arbete på vetenskaplig grund. Både det framgångsrika arbetet med skolfrånvaro, digitaliseringen och undervisningen i förskolan har en vetenskaplig förankring i sin uppbyggnad och ett nära samarbete med forskare.

BUN fick ett uppdrag av kommunfullmäktige 2016:

Att under 2016 arbeta för att föra in forskning och evidens som en naturlig och stark del i verksamhetsutvecklingen. Förskolan, skolan och socialtjänstens arbete ska utgå från befintlig forskning och arbeta för att utveckla ny kunskap genom vetenskapligt förankrade metoder.

Under 2017 driver Bjuvs kommun två stora forskningsprojekt, IFOUS undervisning i förskolan och IFOUS Digitalisering. Dessutom har vi  ett väl utvecklat systematiskt kvalitetsarbete kring både resultat och metoder för att eleverna ska få de bästa förutsättningarna att lära sig. 

Rektorerna är som pedagogiska ledare ansvariga och driver sina skolor och vi som huvudman tar ansvar för att skapa förutsättningar för detta. 

Som ordförande i BUN tar jag ansvar för verksamheten och vet att alla våra verksamheter arbetar för att upprätthålla en god kvalité. Vi följer givetvis det som står i våra styrdokument vilket syns i verksamhetens utvecklingsresa. Jag har fullt förtroende för att rektorerna säkerställer att undervisningstiden och innehållet fördelas med elevernas bästa för ögonen, vilket syns i våra goda resultat. 

Att ni gjort en egen undersökning med egna frågeställningar till lärare och rektorer runt om i landet tycker jag är intressant med tanke på att ni enbart haft två arbetsdagar på er sedan mötet i kommunfullmäktige. Den undersökningen känns varken genomarbetad eller särskilt trovärdig.

Ann-Sofie Fridehjelm (S)
Ordförande
Barn- och utbildningsnämnden



”Väljer med avsikt misstolka”

Ann-Sofie Fridehjelm väljer med avsikt att misstolka vår artikel där vi frågat runt om förekomsten av 20 minuters lektioner i matematik. Detta får hon till en egenhanterad undersökning och eftersom de vi frågat häpnar över frågan och svaret blir aldrig, så är det tydligt att som vi redan vet, Ann-Sofie är fel ute.

Vi vill att den som är ytterst ansvarig för Barn och utbildning berättar i vilka andra kommuner man praktiserar 20 minuters lektioner i matematik och med vilka resultat? Ärligt talat blir man arg när man schemalägger tid i matematik på ett sätt som inte alls är bra för våra elever.

Politiken måste följa upp detta arbetssätt och sätta våra elever i främsta rummet, så att de får vad de har rätt till. I det här fallet vågar vi hävda att så har det inte gått till. Det är bra och nödvändigt att resultaten ökar i våra skolor, men med längre lektioner i matematik än 20 minuter så hade nog resultaten varit ännu bättre.

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)
Ordförande Bjuvsmoderaterna

Ninnie Lindell (M)
Oppositionsråd

 

 

"Jag varken misstolkar eller smutskastar"

SVAR II: Nej, jag väljer inte att med avsikt misstolka er insändare. Vi som är politiker ska styra på de mål, som Barn- och utbildningsnämnden i vår kommun gemensamt har arbetat fram. Vi har prioriterat 'Hälsa', 'Delaktighet och demokrati', 'Jämlikhet i olikhet' och 'Kvalité'.

Det är inte meningen att vi som politiker ska vara nere på detaljnivå, i detta fallet schemanivå, och göra skillnad. Vi ska styra på våra mål, få kontinuerlig återkoppling från verksamheten och utifrån den återkopplingen se hur vi kan förändra våra mål för att göra de förändringar som behövs.

För alla verksamheter kan givetvis bli bättre och Bjuvs kommun är delaktiga i en utvecklingsresa. En utvecklingsresa som jag är stolt över att vara en del i.

Att jag, som politiker och på er begäran, skulle börja ringa runt till olika kommuner för att höra efter om ni har rätt i era påståenden är inte aktuellt överhuvudtaget. Jag och nämnden får den återkopplingen vi behöver från förvaltningen för att ta goda beslut för våra barn och ungas bästa.

Det är inte heller konstruktivt att bedriva politik genom att smutskasta varandra. Det blir på en så pass låg nivå att vi inte blir trovärdiga inför våra väljare. Något som säkert är lika viktigt för er.

Ann-Sofie Fridehjelm (S)
Ordförande
Barn- och utbildningsnämnden

Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.