Insändare angående felanmälan i Bjuvs Kommun. Kommunens svar finns längst ner på sidan.

 

Förr oss moderater är det viktigt, att de som bor och verkar i Bjuvs kommun ska få tydliga besked om vad som händer när man skickat in en felanmälan på kommunens hemsida.

Vi moderater skrev en motion om detta som besvarades för ett år sedan. Svaret vi fick var att det jobbades på att lösa problemen, med såväl intern som extern kommunikation angående detta.

Vad har då hänt med felanmälan?

Tittar man på felanmälan park och natur så fungerar det i Bjuv och Billesholm men inte i Ekeby. Är det så att driftenheten inte fått i uppdrag att vidarebefordra felanmälningarna i Ekeby till den entreprenör som har detta uppdraget, för då kan de ju inte veta vad våra invånare har upptäckt för fel?

Vi har fått ta emot flera samtal från uppretade invånare, som ställer sig frågan: ”Vad ska kommunen med en felanmälan till som inte fungerar?” och deras fråga är helt relevant.

Tittar man sen på felanmälan gällande gator så är det lika illa i alla tre kommundelarna, ett ärende påbörjades i juni 2013 och är inte klart än. Ska det ta över ett år att laga ett hål i gatan? Man kan ju undra om asfaltsbudgeten redan är slut för året, för när budgeten togs för 2014 så minskade den styrande majoriteten (S, V, C, Fp och Kd) asfaltsanslagen med 1,5 miljoner kronor.

Är pengarna slut så kan ju de styrande gå ut och berätta detta för invånarna och stänga igen felanmälan för gator under innevarande år!

Hade detta varit ett privat företag som behandlat sina kunder på detta viset så hade företaget inte funnits längre!

Våra invånare är en stor resurs som upptäcker fel, som annars inte blivit uppmärksammade och att de inte får svar på sina felanmälningar är mycket nonchalant och källor till irritation.

Hur lång tid ska det ta innan vi kan få en fungerande felanmälan i vår kommun?

Ninnie Lindel (M) Oppositionsråd

Bertil Olsson (M) Ledamot kommunfullmäktige

Kommentera via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

KOMMENTARER:

Det fungerar under all kritik!

Det tog mig över ett år om inte närmare 2 år att få fixat en påkörd lyktstolpe vid Sellebergavägen 6.
Anmälde via portalen samt talade med tjänsteman.
Man kunde inte ens ge besked när de skulle kunna fixa det.
Jag sade till personen att om jag hade skött mitt jobb på det sättet hade jag inte haft något jobb.

Mvh Stefan
Sellebergavägen 10

------------------------------------------------------------------------

Kom och fota
Vi har felanmälningar som är över 9 månader gamla över hålen i Engatan (där Solhemmet ligger). Dessa hålor är riktigt djupa och gatan är väldigt ojämn, man kan se vilka problem pensionärerna har när de ska gå förbi med sina rullatorer. Vill ni ha fina bilder på hålor i gator är det bara att komma och fota dem.
 
Mvh Tom
Ekeby
------------------------------------------------------------------------
Skärpning tack!
Hej!
Påtalade problemet med ärenden som var årsgamla utan åtgärd och vissa inte ens påbörjade för två år sen utan resultat. Det är fortfarande lika dåligt. Folk tappar förtroendet. Skärpning tack.
 
Claes-Göran Nilsson
Bjuv
-----------------------------------------------------------------------
 

Förstärkt kontrollfunktion i Ekeby

Kommunen svarar på M:s fråga:  ”Varför fungerar inte felanmälan”

Kommunens har ett planerings- och ärendehanteringssystem som hanterar knappt fyra tusen ärenden årligen. Detta omfattar allt från interna beställningar av åtgärder på fastigheter till allmänhetens anmälningar med önskemål om förbättringar i utemiljön. De felanmälningar som invånarna skickar in via hemsidan hanteras också i detta system.

Beträffande Ekeby så har det under första halvåret 2014 kommit in tio felanmälningar till felanmälningssystemet avseende skötsel av de grönytor som nu sköts av kommunens entreprenör. Förutom dessa har det kommit in klagomål via e-post och telefon.

Det är första året som grönytorna i Ekeby sköts av en entreprenör och det är alltid en inkörningsperiod där det tyvärr blir enstaka platser som inte blir åtgärdade i tid. Här är det viktigt att vi får in uppgifter i felanmälningssystemet via kommunens hemsida, så att vi kan påpeka detta för vår entreprenör.

Vi har sedan någon vecka tillbaka förstärkt vår kontrollfunktion i Ekeby för att på så sätt få entreprenaden att fungera lika bra som skötseln fungerade tidigare.

Beträffande frågan om det kan ta ett år innan ett hål i gatan blir lagat, så kan det ta den tiden. Lagning av hål görs under asfaltsäsongen och då ser man över alla gator i kommunen. Uppstår det hål som inte kan anses utgöra en trafikfara så kan det bli så att dessa hål inte lagas förrän kommande asfaltsäsong. Detta är ett sätt att hålla nere kostnaderna och få pengar över till andra angelägna verksamheter i vår kommun.

Anders Månsson
Kommunstyrelsens ordförande

 

Kommentera via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

När ska flera år gamla anmälningar åtgärdas?

Bra att Anders Månsson svarar om felanmälan men även om det tar tid för asfaltering vilket ett år är ok men inte 5-10 år som det gjort på flera ställen. Det finns det andra ärenden i alla kommundelar som inte åtgärdats. Flera ärenden är från 2011,2012 och 2013 i gator, fastigheter och parker. En del är pågående eller påbörjade. När ska dessa ärenden åtgärdas? Är det uppdatering av sidan som inte funkar kanske?

 

Claes-Göran Nilsson

 

Tipsa redaktionen

Har du något du något tips som du vill att vi skriver om på denna sida?

Skriv till: redaktionen@bjuvsweek.se

Skicka in ditt tips här »

Citera oss gärna men glöm inte ange källan.

För insänt men ej beställt material ansvaras ej.

Väder

 

booked.net

Om oss

Bjuvsweek
c/o Galmor
Fotbollsgatan 7
263 32 HÖGANÄS

Ansvarig utgivare för webbtidningen www.bjuvsnytt.se är Marianne Rönnberg Galmor.
Utgivaren är utsedd av Myndigheten för radio och tv.

bjuvsnytt.se och bjuvsweek.se  är del av det Pressetiska systemet.


E-post marianne@bjuvsweek.se

Annonsera på bjuvsweek.se. Tel: 0705725453 - Joseph Galmor.