TUNGT På måndagen hamnade en stor långtradare i diket strax i närheten av korsningen Böketoftavägen-Habergavägen på Billesholms Fälad. Vad gör egentligen denna tunga trafik på våra smala vägar?
Ända sedan Findus-Kloosterboers gigantiska fryslager byggdes i hörnet av 110:an och Kristinetorpsvägen i Bjuv, har människor störts av den mycket tunga långtradartrafik som numera möter oss oavsett var inom kommunen vi kör.

I Norra Vram rasar kyrkomuren pga den tunga trafiken som sätter hela området längs kyrkogårdarna på båda sidor av Åbrovägen i gungning. Järnspett stöttar sedan lång tid muren mot kyrkan i hopp om att tung trafik ska försvinna. Inget tyder dock på att detta skulle ske.

 

Foto: Håkan Holmström

Långtradarna, som kommer norrifrån på E4:an och som via GPS leds in till Åstorp, borde inte få köra den vägen. Istället skulle de hänvisas till att komma till Bjuvs kommun via Hyllinge. De boende längs vägarna genom Norra Vram, på Selleberga- och Fällebergavägen liksom på Kristinetorpsvägen – förlängningen av Fällebergavägen har klagat länge på att de både störs av långtradarnas höga hastighet och den skada som dessa gör på själva vägarna.

Vägbanorna är inte gjorda för dessa tyngder och i kanterna ”hänger” de därför ner. Utanför fd Karl-Evert Flincks hus på Norra Vramsvägen riskerar man själv att rulla ner i diket om man har oturen att få möte just där. Vägverket fyller då och då i lite asfalt i den djupa hålan men det tar inte bort det faktum att vägrenen lutar neråt mot själva fastighetstomten.

Böketoftavägen, där bilden är tagen, är inte heller gjord för tung lastbilstrafik. Just platsen där denna långtradare körde ner i diket är ofta platsen för liknande haverier.  På den smala vägen som går mellan Södra Vram och Kågeröd finns ingen vägren att tala om. Och inte heller den är tänkt som genomfartsled för tung trafik.

Bjuv inte ansvarigt
Det ska byggas en rondell i korsningen 110:an – Kristinetorpsvägen och när jag i samband med en artikel om detta för en tid sedan passade på att fråga kommunalrådet Anders Månsson om man även tagit med någon handlingsplan för själva Kristinetorpsvägens sträckning bort till Billesholmsvägen och vidare – fick jag ett nekande svar. Den sträckan ansvarar Trafikverket för och det var inget som Bjuvs kommun diskuterat med dem.

Förmodligen kommer vi som bor i Bjuv med omnejd tvärtom att drabbas av ännu tyngre trafik på våra smala vägar i och med att det byggs tex på Findusmarken i Selleberga i Bjuv. Där är vi dock inte ännu på ett tag men självklart håller vi koll och återkommer när vi ser att det ”rör” på sig i den frågan.

Lastbilen på Böketoftavägen är nu borta. Men det faktum att vägarna förstörs också fortsättningsvis ser ut att vara ett fortsatt problem.

Och på tal om vägar och mark som ger vika. Inne på kyrkogården i Norra Vram, på den sida som också själva kyrkan ligger på och därmed också järnstängerna som stagar upp muren finns, har en grav satt sig på ett märkligt sätt. I de häftiga regn vi hade här för några veckor sedan satte sig särskilt en grav på ett mycket märkligt sätt. Har även den sättningen något med den tunga lastbilstrafiken att göra? Framtiden får utvisa.

Marianne Rönnberg Galmor